Δεν είναι φαντάσματα οι υπάρξεις που γεννιούνται απ’ τις σελίδες…
Δεν είναι σκιές φαντασίας…
Είναι παρέα και συντροφιά και άλλοι άνθρωποι που τους κλείσαμε ραντεβού μόλις ανοίξαμε το βιβλίο…
Πολιτική και έρευνα
Κέρστιν Γκάμελιν, Ράιμουντ Λεβ: «Ποιοι κινούν τα νήματα στην Ευρώπη», εκδόσεις Μίνωας
Είναι δύο από τους πλέον διακεκριμένους ανταποκριτές στις Βρυξέλλες, η Κέρστιν Γκάμελιν της εφημερίδας «Suddeutsche Zeitung» και ο Ράιμουντ Λεβ της δημόσιας αυστριακής τηλεόρασης ORF, που έγραψαν αυτό το βιβλίο και στη συγκεκριμένη έκδοση γράφουν και τον πρόλογο, με μια άλλη τους προσέγγιση στο θέμα της κρίσης. Οι δύο δημοσιογράφοι, έχοντας αποκτήσει πρόσβαση στα άκρως εμπιστευτικά πρακτικά των συνόδων κορυφής, σε διπλωματικά πρωτόκολλα και επιλεγμένες διπλωματικές σημειώσεις, γράφουν τα όσα έμαθαν. «Πώς εκτυλίχθηκε η δραματική νύχτα στις Κάννες που οδήγησε στην παραίτηση του Γιώργου Παπανδρέου; – Ποιος ήταν ο ρόλος του προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο στην παραίτηση του Σίλβιο Μπερλουσκόνι; – Υπήρχε σχέδιο για την έξοδο της Ελλάδας από την Ευρωζώνη;» και πολλά άλλα. Και; Είναι σε θέση η Ευρώπη να αντιμετωπίσει τον εθνικό και πολιτικό κατακερματισμό της, να επιτύχει τη συνύπαρξη των διαφορετικών μεταξύ τους εθνών και να πραγματώσει την έννοια της κοινότητας; Δημοσιογραφικά ντοκουμέντα και αναλύσεις για το μέλλον της Ευρώπης, ενώ γράφεται η ιστορία για όλους τους λαούς της γηραιάς ηπείρου…
Μυθιστορηματική βιογραφία
Άννα Ι. Στεργίου: «Τάσος Χαλκιάς, το φύσημα του θεού», εκδόσεις Μιχάλης Σιδέρης
Δημοσιογράφος από το 1994 στην «Ελευθεροτυπία» αλλά και σε ραδιόφωνα, τηλεοράσεις, περιοδικά, η Άννα Στεργίου έχει κάνει ρεπορτάζ που αναδημοσιεύτηκαν σε όλο τον κόσμο και ξέρει να ψάχνει, να μεταδίδει και να επικοινωνεί τα θέματά της πάντα με ευαισθησία, ευγένεια, υγρασία ανθρωπιάς. Σε αυτό το βιβλίο της, όλο σεβασμό και αγάπη, μας λέει την ιστορία ενός μεγάλου καλλιτέχνη, του Τάσου Χαλκιά, του μέγα βιρτουόζου του κλαρίνου! Εκείνου που η ανάσα γινόταν ψυχή στο πνευστό της χώρας αυτής που οι ορεινοί της όγκοι –κι όχι μόνο- βουρκώνουν και ανασταίνονται απ’ τον ήχο του! «…Όταν παίζω κλαρίνο, παίζω με την καρδιά μου κι ονειρεύομαι, και είναι στιγμές που επηρεάζομαι από την ατμόσφαιρα και από τον κόσμο που με ακούει και τότε τα δάχτυλά μου πάνω στο όργανο κινούνται μόνα τους και εντολές δίνει η ψυχή μου κι εγώ βρίσκομαι σε έναν κόσμο που δεν μπορώ να εξηγήσω, είναι μαγική στιγμή. Ε, τότε συγκινούμαι κι εγώ και κλαίω μέσα μου… Το πάλκο είναι ιερό όπως το δικαστήριο. Όταν παίζεις ένα όργανο ή όταν τραγουδάς, επικοινωνείς με τα πιο ευαίσθητα και τα πιο δυνατά αισθήματα εκείνων που σε προσέχουν. Κι όσο πιο πολύ σε προσέχουν και καταλαβαίνουν τι παίζεις, τόσο κι εσύ δίνεις τον καλύτερό σου εαυτό» – Τάσος Χαλκιάς. Το απόσπασμα απ’ το σπουδαίο αυτό καλλιτέχνη, 20 χρόνια μετά το θάνατό του, τον σπάνιο στην προσήλωσή του και μοναδικό στο μεγαλείο του, δείχνει πως η Άννα Στεργίου του αποδίδει την αποτύπωσή του στο χρόνο, στο βιβλίο, ως κάτι που εθνικά του χρωστούσαμε: την αναγνώριση της μεγάλης του προσφοράς! Η Άννα, Ηπειρώτισσα η ίδια, έμαθε το κλαρίνο απ’ τους ήχους που αγαπούσε ο πατέρα της. Όπως και πολλοί από μας. Πώς να μην αναδευτεί σε νοερούς κύκλους η ψυχή σου, λοιπόν, σε κάθε σελίδα και πώς να μη γίνει στεναγμός όλο πυρηνική ενέργεια όταν ακούς το cd που συνοδεύει την τόσο προσεγμένη και αξιόλογη έκδοση!
Βιογραφία και κοινωνία
Μάνος Ελευθερίου: «Μαύρα μάτια: Ο Μάρκος Βαμβακάρης και η συριανή κοινωνία στα χρόνια 1905-1920», εκδόσεις Μεταίχμιο
Ο πολύτιμος, μονάκριβός μας Μάνος Ελευθερίου κυκλοφόρησε αυτό το βιβλίο την άνοιξη του 2013 και ακόμη ταξιδεύει, η συνέτισή του στις λέξεις, στα τραγούδια, στην Ερμουπόλη, στη Σύρο που γεννηθήκαν και οι δυο, με τον εμβληματικό Μάρκο Βαμβακάρη. Γράφει συναρπαστικά, μεταφέροντάς μας στο χρόνο, αναβιώνοντας εποχές, μεταδίδοντάς μας ακόμη και τις μυρωδιές, για τα πρώτα δεκαπέντε χρόνια της ζωής του Μάρκου Βαμβακάρη στη Σύρο. Η προσωπική μαρτυρία του ίδιου του Βαμβακάρη αλλά και δημοσιεύματα εφημερίδων της εποχής για χορούς και αστυνομικές διατάξεις, δικαστικά έγγραφα. Ο χρόνος περνά, οι Συριανοί ζουν μια καθημερινότητα σαν για πάντα, με περίοπτους αστούς, μορφές του υποκόσμου, πολυτελείς και λαϊκούς οίκους ανοχής, τεκέδες, εφοπλιστές, καραβουνιαριδες, παιδάκια να δουλεύουν σε σκληρές δουλειές, με σύνορο στην Άνω Χώρα των καθολικών Φράγκων και στην Κάτω Χώρα των ορθοδόξων. Και άλλο ένα σύνορο; Η νέα εποχή θα φέρει συγκρούσεις για την επικράτηση της καθαρεύουσας η της δημοτικής του λαού και της ελεύθερης σκέψης. Και ο Βαμβακάρης να ετοιμάζεται για εκείνα τα ματόκλαδα που γέρνουν και νου και λογισμό μας παίρνουν, για πάντα…
Φιλοσοφικό μυθιστόρημα
Αμάντα Μιχαλοπούλου: «Η γυναίκα του Θεού», εκδόσεις Καστανιώτης
Ο Θεός έχει παντρευτεί ένα κορίτσι, που τον αγάπησε ερωτικά, που όλο του κάνει ερωτήσεις, που θέλει και Εκείνος να πιστεύει σ’ αυτήν, που διεκδικεί το δικαίωμα στην αγάπη, μαζί με αυτό, το απόλυτο της ελευθερίας. Η Αμάντα Μιχαλοπούλου μας καταπλήσσει, όλο φαντασία και αλήθεια, απλότητα και ποιητικότητα, εικόνες και ιδέες και είναι στην καλύτερή της φάση μ’ ένα βιβλίο που, ήδη, αγαπήθηκε πολύ!
Μυθιστόρημα σαν θεατρικό
Αλέξης Σταμάτης: «Ζωή», εκδόσεις Μίνωας
Μεταφρασμένος σε πολλές γλώσσες, αγαπημένος σε αναγνώστες άλλων κρατών και κεφαλαιώδης για τα ελληνικά γράμματα, ο Αλέξης Σταμάτης γραφεί αυτήν τη νέα ιστορία του, όλο δραματικότητα, σαν θεατρικό έργο, με διαλόγους, κορυφώσεις, σκηνές γρήγορες που εναλλάσσονται και σε κερδίζει πρώτα απ’ όλα απ’ τη ζωντάνια της αφήγησής του. Στην έκδοση σημειώνεται: «παραφράζοντας το ρηθέν του Σπινόζα ‘‘ο Θεός είναι αδιάφορος’’, ο Αλέξης Σταμάτης μάς μιλάει για μια ζωή ανεπηρέαστη, απαθή, αδιάφορη για τα πάθη των ηρώων. Ερωτικά τρίγωνα ή κουαρτέτα, οικογενειακό σφαγείο, γαϊτανάκι υπαρξιακών καταβυθίσεων εναλλάσσονται σ’ ένα κλίμα ανάλαφρου δράματος δωματίου…».