Η δημιουργία ενός κουμπιού που θα επέτρεπε στους χρήστες του Facebook να εκφράσουν την απαρέσκειά τους για πρόσωπα και πράγματα αποτελεί διακαή πόθων όλων. Χιλιάδες ανθρώπων έχουν αιτηθεί τη σχετική «βελτίωση» και ακόμα περισσότεροι έχουν νιώσει την ανάγκη της την στιγμή που τους πλημμύρισε η αγανάκτηση.
Όμως, όπως μας πληροφορεί ο Μπρέτ Τέιλορ, Chief Technology Officer του Fecebook έως το 2012, η ιδέα απορρίφθηκε από τα στελέχη της επιχείρησης νωρίς-νωρίς. Ο λόγος είναι, αν πιστέψουμε στα λεγόμενά του στο Tech Radar, ότι η παροχή στους χρήστες του μέσου της δυνατότητας να εκφράσουν τα ειλικρινή αισθήματά τους για τα σχόλια, τα λινκ, τις φωτογραφίες και το στάτους των άλλων χρηστών, θα οδηγούσε σε καταστάσεις πιθανώς ανεξέλεγκτες.
«Ο λόγος που λανσάραμε το “like”καταρχήν, είναι ότι πολλές φορές οι άνθρωποι θέλουν να εκφράσουν τη συμφωνία τους με κάτι που κάποιος έκανε αλλά δεν έχουν κάτι αξιόλογο να πουν. Τα σχόλια που τους έρχονται αυθόρμητα στο νου είναι ‘Cool’ και ‘Γουάου’ –το ‘like’ τους δίνει τη δυνατότητα να πουν το ίδιο πράγμα με το πάτημα ενός κουμπιού», εξηγεί ο Τέιλορ. «Το ‘dislike’ πάλι δεν θα μπορούσε ποτέ να λειτουργήσει με τον ίδιο τρόπο και θα ενθάρρυνε τα αρνητικά αισθήματα».
Το συμπέρασμα από τη συνέντευξη του Τέιλορ είναι πως ο εφευρέτης του «like» προτίμησε να μην διευκολύνει την έκφραση των αρνητικών αισθημάτων και αντιδράσεων των χρηστών των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Το σκεπτικό του είναι πως, αν το κάνουμε πιο δύσκολο, αν κανείς πρέπει να διατυπώσει με έναν κατά το δυνατόν ολοκληρωμένο τρόπο τις κακές σκέψεις του, τότε η ανταλλαγή ιντερνετικών πυρών θα περιοριστεί στο μίνιμουμ. Κατ’ αυτόν τον τρόπο περιορίζονται οι καθοδηγούμενης ομαδικές επιθέσεις εναντίον συμμαθητών/πολιτικών στόχων και άλλων πιθανών «θυμάτων».
Βέβαια, υπάρχει και μία παραπάνω παράμετρος του θέματος στην οποία ο Τέιλορ παρέλειψε να αναφερθεί. Τα «like» αποτελούν ισχυρό κίνητρο για να μπει κάποιος στο Facebook. Τα «dislike» πάλι θα ενεργούσαν αποτρεπτικά: πόσα να αντέξει κανείς μέχρι να κατεβάσει ρολά και να αναζητήσει πιο συμβατικούς τρόπους επικοινωνίας; Οπότε το μεγαλύτερο επιχειρηματικό και lifestyle success story της εποχής θα κατέληγε, αντί για την κορυφή του Nasdaq, στον πάτο του κάλαθου των αχρήστων.