Σε λίγες μέρες διαθέσιμο στο iPad σας το τεύχος Σεπτεμβρίου του NEWPOSTER. 

Κατεβάστε ΕΔΩ δωρεάν το NEWPOSTER

Με την ύπαρξη ως μαζικού μέσου διασκέδασης του σινεμά και τη βιομηχανία του Χόλιγουντ, άρχισαν να εμφανίζονται τα είδωλα, οι μεγάλοι σταρ αλλά και τα sex symbols στον πλανήτη. Στην αρχή οι Αμερικανοί, που έριχναν τα μπετόν των τεράστιων ναών παγκόσμιας λατρείας του θεάματος, λυγάνε τα κορίτσια που είχαν αισθησιασμό «It girls». Γιατί είχαν αυτό το «κατιτίς».

Δεν ήταν οι πιο όμορφες, ή οι πιο ταλαντούχες, ή τα πρώτα ονόματα. Ήταν όμως εκείνα τα θηλυκά που δεν μπορούσε το κοινό να πάρει τα μάτια του από πάνω τους, που οι άντρες τις φαντασιώνονταν, οι γυναίκες μυστικά τις ανέφεραν, τα συνεργεία και οι στρατώνες και οι καμπίνες στις νταλίκες γέμιζαν με αφίσες τους. Ήταν οι καθολικές προβολές της τέλειας, προσωπικής, αλλά άπιαστης ερωμένης. Με τα χρόνια, το sex symbol δεν είναι πια υπόθεση του σινεμά, αλλά και του τραγουδιού, της πασαρέλας και, με το χρόνο, της τηλεόρασης. Στην Ελλάδα για sex αλλά και για σύμβολα μπορούμε να κάνουμε απαρχή στη δεκαετία του 1950.

Καίτη Ντιριντάουα, το ευλύγιστο κορμί

Ένας κορσές με χάντρες και τα γυμνά πόδια ήταν για την εποχή σκάνδαλο. Και απόλυτο sex symbol του καιρού υπήρξε η «γυναίκα-λάστιχο», ηθοποιός και χορεύτρια, με τεράστια μαύρα μάτια, θρυλική για την εποχή της, σύζυγος του επίσης μεγάλου σταρ Κώστα Χατζηχρήστου. Ήταν αεικίνητη, υπερενεργητική, ηφαίστειο στη σκηνή και οι ημίγυμνες εμφανίσεις της άφηναν εποχή και υπογραμμίζονταν από μια άγνοια του αισθησιασμού της, από μια αφέλεια, μια κοριτσίστικη αθωότητα. Η Κάλλας έλεγε πως πηγαίνοντας στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου για πρόβα, κάποτε, ένας αστυνομικός στην είσοδο την σταμάτησε. «Μα, πρέπει να περάσω» του είπε, «είμαι η Μαρία Κάλλας». «Σιγά μην είσαι και η Καίτη Ντιραντάουα!» την απαξίωσε το όργανο! Η λατρεμένη των ανδρών και πρώτο sex symbol της χώρας αυτής, τα παράτησε νωρίς. «Είναι η μοίρα του ηθοποιού» έλεγε «να τον λησμονούν όταν αποσύρεται. Βγήκα στη σκηνή 6-7 χρονών παιδί και πέρασα τόσα και τόσα… Άλλοι θορύβησαν πολύ γύρω από το πρόσωπό μου… Οι αντίπαλοι του αγώνα του λαού μας». Γιατί η Ντιριντάουα -τη βάφτισαν καλλιτεχνικά έτσι από πόλη της Αιθιοπίας, μετά από μεγάλη μάχη που πραγματοποιήθηκε εκεί- υπήρξε μεγάλη αγωνίστρια στο ΕΑΜ. Καταδικάστηκε από τους Γερμανούς σε φυλάκιση τριών ετών, ενώ με την απελευθέρωση εξορίστηκε στη Μακρόνησο, μετά στη Χίο και έπειτα στο Τρίκερι. Όταν πέθανε από ανακοπή της καρδιάς, στις 9 Φεβρουαρίου του 1996, σε ηλικία 75 ετών, τη θυμήθηκε μόνο ο «Ριζοσπάστης».

Δεκαετία ’60:

Σπεράντζα Βρανά, η εκρηκτική

Κορμί όλο καμπύλες. Μαύρα μάτια όλο υπονοούμενα. Σαρωτικό μπρίο στη σκηνή των μουσικών θεάτρων. Τολμηρές εμφανίσεις, προκλητικές για την εποχή. Η Βρανά, η γεννημένη στη Ματαράγκα Αιτωλοακαρνανίας, η βαφτισμένη Εσπεράνς -Ελπίδα-, η ορφανή, η βιοπαλαίστρια από μωρό, το κορίτσι των μπουλουκιών, η γυναίκα που πρώτη φώναξε «Τολμώ» ως συγγραφέας μιας αυτοβιογραφίας χωρίς εξιδανικεύσεις, κάποτε γέμιζε θέατρα και οι παραστάσεις στις οποίες συμμετείχε ήταν sold out. Μάλιστα, εκείνη την εποχή γίνονταν τριπλές παραστάσεις. Η πρώτη ήταν η μεσημεριανή και οι συγκεκριμένες αίθουσες που έπαιζε η Βρανά κατακλύζονταν από φαντάρους που είχαν έξοδο. Μόνο και μόνο για να δουν τη Βρανά. Ηθοποιός που είχε ζήσει το φαινόμενο, εκμυστηρευόταν δεκαετίες αργότερα πως, για να ευχαριστηθούν τα στρατευμένα νιάτα, ο ρόλος της sexy ηθοποιού αυξανόταν και σε διάρκεια, σε σχέση με την απογευματινή και τη βραδινή παράσταση! Μελαχρινή, πληθωρική, με ταμπεραμέντο, δεν φοβόταν να φορέσει τα πιο τολμηρά φορέματα της εποχής, εκείνα που θα αναδείκνυαν τις πλούσιες καμπύλες της. Κορμάκια, κορσέδες, «μακριά σκισίματα». Μία γυναίκα ατίθαση, που έβγαζε μια «μαγκιά» αρσενική, «όχι όμως στις ερωτικές σχέσεις», όπως έσπευδε να συμπληρώσει η ίδια. Της άρεσαν οι ξανθοί άνδρες, παντρεύτηκε, λατρεύτηκε, γέμισε δώρα, νταλκάδες, θαυμασμό και είναι για πάντα εκείνη η λάγνα σταρ που τραγουδά όλο υπόσχεση: «Θα γίνω Βραζιλιάνα, με το σομπρέρος μου, θα ’σαι ο Καμπαλέρος μου και όταν αρχίσει ο έρως μου για σένα…», τότε ακριβώς… Ε, πραγματικά τώρα, θέλετε να εξηγήσουμε τι ακριβώς, θα γίνει τότε;

Γκιζέλα Ντάλι, η πρόκληση

Ατέλειωτες γάμπες, χαδιάρικη φωνή, αιλουροειδείς κινήσεις, κατάξανθα μαλλιά, ρόλοι σε δεύτερες ταινίες αλλά πολύ τολμηρές γυμνές εμφανίσεις, καθιέρωσαν την Γκιζέλα Ντάλι ως μία από τις πιο ποθητές γυναίκες που πέρασαν ποτέ. Και αν η Σπεράντζα φορούσε τον κορσέ και χόρευε στο θέατρο, η Γκιζέλα έβγαινε με τα δαντελωτά εσώρουχα στο πανί και απλά κοιτούσε το φακό! Γεννημένη στην Πλάκα, σύζυγος κάποτε του σκηνοθέτη Ντίμη Δανδήρα, παθιασμένη γυναίκα με τη ζωή που την πήγε στα άκρα, χορεύτρια κι αυτή στην αρχή, αποσύρθηκε νωρίς από τον καλλιτεχνικό χώρο, μόλις το 1976 και έζησε σαν ερημίτισσα στη Νάξο -την πατρίδα της από τη μεριά της μητέρας της- όπου ανέπτυξε και πολιτιστική δραστηριότητα. Πέθανε στις 10 Σεπτεμβρίου του 2010 ύστερα από μακροχρόνια μάχη με τον καρκίνο, τον οποίο πρωτοεμφάνισε το 2001, περήφανη, γενναία και μόνη, εκείνη που έδωσε υλικό σε χιλιάδες άντρες για το ιδανικό και το άπιαστο.

Δεκαετία ’70:

Ζωή Λάσκαρη ή Μάρθα Καραγιάννη;

Το ελληνικό σινεμά ζει τη χρυσή του περίοδο. Τα μπικίνι γίνονται πιο τολμηρά και οι σέξι σταρ πιο προκλητικές. Όμως, ένα είναι το δίλημμα: Ξανθιά, εκλεπτυσμένη, high class, look but don’t touch, ψηλή, σκανδιναβικών προδιαγραφών, με ατέλειωτα πόδια Ζωή Λάσκαρη ή μελαχρινή, απλή, κορίτσι της διπλανής πόρτας, με σμιλεμένους κοιλιακούς

 

 

 

 

 

 

Μάρθα Καραγιάννη; Και ενώ τα παιδιά των συνεργείων αποθέωναν τη δεύτερη, οι φοιτητές και οι γόνοι καλών οικογενειών φαντασιώνονταν με την πρώτη! Η Ζωή Λάσκαρη λέει το μεγάλο «ναι» σε ρόλους με μεγάλο ρίσκο, όπου υπάρχουν και τολμηρές σκηνές. Φυσικά και κερδίζει το «μεγάλο στοίχημα»! Εκτός από κάποιες σκηνές με γυμνό, οι εμφανίσεις της στις ταινίες είναι όλες πολύ θηλυκές ακολουθώντας τα τελευταία trends της μόδας παγκοσμίως. Μάλιστα, όταν το 1963 εμφανίστηκε στις Κάννες με το περίφημο διχτυωτό φόρεμα, έκανε τους παρευρισκομένους να παραμιλούν, ενώ την επομένη η φωτογραφία της έπαιζε στις γαλλικές εφημερίδες! Τολμηρές εμφανίσεις κάνει και η ηφαιστειώδης Μάρθα Καραγιάννη. Ειδικά στα μιούζικαλ ο Γιάννης Δαλιανίδης εκμεταλλεύεται -σχεδόν- στο έπακρο το θηλυκό κορμί της πρωταγωνίστριας. Ο Νίκος Κούρκουλος κάνει τότε τη θρυλική δήλωση: «Ποια Καρέζη; Ποια Λάσκαρη; Η Μάρθα Καραγιάννη»!

 

 

Ανουσάκη, Προκοπίου, Φόνσου και Αλίκη

Την ίδια περίοδο ένα ντόπιο, λίγο επαρχιώτικο, αλλά πολύ γοητευτικό star system αρχίζει να λειτουργεί. Περιοδικά και εξώφυλλα, τσίχλες με φωτογραφίες σταρ στα περίπτερα, συνεντεύξεις, ραδιοφωνικές εκπομπές καθιερώνουν λαμπερά αγόρια και κορίτσια και κάποιες απ’ αυτές είναι τα δικά μας «it girls». Υλικό για φαντασιώσεις και αποθεώσεις δίνει η Ελένη Ανουσάκη, με μαύρο κομπινεζόν, χυμώδη σιλουέτα, βραχνή φωνή και τεράστιο μαύρο βλέμμα με πυκνές, μακριές βλεφαρίδες. Στα θρυλικά «Κόκκινα φανάρια» ουρλιάζει στη Μαντάμ Παρί πως πέρασαν αυτά που ήξερε, την ώρα που της βγάζει την περούκα και όλο χαρά ετοιμάζει το δικό της «σπίτι», ενώ όλο βραχνά γελάκια αποπλανεί τον Άντονι Κουίν-Αλέξη Ζορμπά ως η απόλυτη  θηλυκή σάρκα για απόλαυση. Ακόμη, η Ελένη Προκοπίου με τα σχιστά μάτια, το τέλειο κορμί και μονίμως με μπικίνι, η Άννα Φόνσου με τα φραουλί μαλλιά, σαν αλάνι με εκρηκτικές καμπύλες, και, φυσικά, η Αλίκη Βουγιουκλάκη με τα μυτερά σουτιέν και το παιδικό ύφος, κορίτσι και γυναίκα μαζί.

 

 

 

Δεκαετία ’80:

Ελένη Φιλίνη ή η Μεσόγειος φλέγεται

Το βίντεο είναι της μόδας και οι stars της εποχής είναι οι Πάνος Μιχαλόπουλος, Σταμάτης Γαρδέλης, Στάθης Ψάλτης, ενώ τρεις είναι οι γυναίκες που μπαίνουν στα εξώφυλλα της «Super Κατερίνα» και της «Μανίνα»: Η Ελένη Φιλίνη, η Καίτη Φίνου και η Σοφία Αλιμπέρτη. Από τις τρεις, το sex symbol της δεκαετίας είναι η Ελένη Φιλίνη. Η Καίτη Φίνου είναι πολύ καλό κορίτσι με ωραίο σώμα, η Σοφία Αλιμπέρτη είναι πολύ μικρό κορίτσι, γεμάτο χάρη, αλλά η Ελένη Φιλίνη είναι θηλυκό. Επιβλητική, με έντονο βλέμμα, μακριά κατάμαυρα μαλλιά, καμπύλες βγαλμένες από άλλες δεκαετίες, ντεκολτέ που αναδεικνύει το μπούστο της και κοντές φούστες για να βγουν σε κοινή θέα τα καλλίγραμμα πόδια της. Και κάπως έτσι, δίπλα στην αφίσα της ομάδας, η φωτογραφία της Φιλίνη φιγουράρει στα επιπλοποιεία, κάτι σαν ανδρικό εικονοστάσι, δηλαδή! Δεν παντρεύτηκε ποτέ. Ελεύθερη, άπιαστη, αντικομφορμίστρια, μια Ελληνίδα Μόνικα Μπελούτσι, με μεσογειακά στοιχεία σαγήνης, λέει κάποτε: «Δέχθηκα ανήθικες προτάσεις και έχασα κάποιες δουλειές, αλλά το αντιμετώπισα με δυναμισμό. Όταν μου γυρίζει το μάτι, μου γυρίζει πολύ. Θυμάμαι όταν ήμουν πιο μικρή και χόρευα σ’ ένα μαγαζί, έρχεται ένας δημοσιογράφος και μου λέει ‘‘αν δεν έρθεις αύριο στο τάδε ξενοδοχείο, μην ξαναπάς για δουλειά’’. Φυσικά και δεν πήγα στο ξενοδοχείο, αλλά ούτε με έδιωξαν από τη δουλειά»!

 Δεκαετία ’90:

Βάνα και ξερό ψωμί

«Δώσε και σε μένα, Μπάρμπα». Μία ατάκα που χαρακτηρίζει τη δεκαετία των περιοδικών και της ιδιωτικής τηλεόρασης. Ο Πέτρος Κωστόπουλος στήνει από την αρχή την έντυπη βιομηχανία. Illustration δεκαετία, με θεές της διπλανής πόρτας, πλέον! Και η Ρούλα Κορομηλά μπαίνει στο living room του Έλληνα. Από τη Βίκυ Κουλιανού και την Άντζελα Γκερέκου, μέχρι την Τζένη Μπαλατσινού και τη Μαρίνα Τσιντικίδου, όμως το απόλυτο φαντασιωσικό θηλυκό είναι η Βάνα Μπάρμπα. Μεσογειακή. Με βλέμμα αποπλάνησης, με τα χείλη σε απόσταση λίγο πριν ενωθούν, με κορμί όλο καμπύλες και όχι ανορεκτικό, με αθώο και ταυτόχρονα κολασμένο βλέμμα, είναι ένα θηλυκό με τσαμπουκά! Φτάνει να παίξει και σε οσκαρική ταινία, το «Mediterraneo» (1991), μια ιταλική παραγωγή, όπου είναι η μόνη γυναίκα και απλά σαγηνεύει την Ευρώπη και όχι μόνο. Κάπως έτσι, οι έρωτές της γίνονται πρωτοσέλιδοι, ενώ οι φωτογραφήσεις της βρίσκονται πίσω από το καρεδάκι Η-Παναγιά-μαζί-σου στο παρμπρίζ της νταλίκας. Είναι η γυναίκα με τα περισσότερα εξώφυλλα στα αντρικά περιοδικά. Ούτε αυτή παντρεύτηκε, ενώ μεγαλώνει το παιδί της μόνη της. Είπαμε! Γυναικάρα, αλλά τσαμπουκάς.

Γωγώ Μαστροκώστα: Η πιο φωτογενής πίσω όψη όλων των εποχών

Το Playboy βγαίνει στη δική του ελληνική εκδοχή, πια, ενώ ο Πέτρος Κωστόπουλος δημιουργεί το «ΚΛΙΚ», το «ΝΙΤΡΟ», το «BIG» πιο πριν και τις ελληνικές εκδόσεις  των ανδρικών θρύλων «Esquire» και του «MAXIM». Το life style και το sex είναι πλέον ανενόχλητα στην επέλασή τους. Μαζί με τη Βάνα Μπάρμπα, το ιλουστρασιόν κορίτσι των εξώφυλλων είναι η Γωγώ Μαστροκώστα. Γυμνάστρια και παρουσιάστρια, την εποχή που η ιδιωτική τηλεόραση είναι παντοδύναμη, η Γωγώ Μαστροκώστα, απ’ το Μεσολόγγι, με σπουδές στη Γυμναστική Ακαδημία της Κομοτηνής, το κορίτσι της επαρχίας που αγαπά να τρώει απ’ τη λαδόκολλα και δεν έχει «δηθενιές», διαθέτει το πλέον γυμνασμένο κορμί αλλά και τα υψηλοτέρα, πιο εντυπωσιακά οπίσθια που έχει θαυμάσει ποτέ η επικράτεια! Και επειδή είμεθα μεσογειακός λαός, τα ’παμε, τη φωτογραφίζουν με την όπισθεν συνήθως και λατρεύεται απ’ τους άντρες! Δεν υπάρχει συνεργείο, ΚΨΜ, νταλίκα χωρίς την πίσω όψη της Γωγώς να κοιτάζει προκλητικά πάνω απ’ τον ώμο της! Σήμερα, παντρεμένη με τον Τραϊνό Δέλλα, μαμά, σχεδιάζει ρούχα. Κάτι χοροί της με μπικίνι και κορμάκια στο «Dancing with the stars» φέτος, απέδειξαν ότι το ’χει ακόμα. Και μια χαρά, στητό.  

2000: Δήμητρα Ματσούκα: η κόλαση όταν χαμογελά έχει λακκάκια

Όλα είναι τηλεόραση! Και όλοι θα περάσουν από ένα πλατό! Μόνο που ο νέος αιώνας έχει για υλικό φαντασίωσης τη Δήμητρα Ματσούκα με τον υφέρποντα ερωτισμό, το σαγηνευτικό βλέμμα, το «καθαρό πρόσωπο», τις τέλειες αναλογίες, την ιδιαίτερη φωνή, τα μικροσκοπικά μίνι, τα καυτά τζιν σορτσάκια, τις γυμνές εμφανίσεις σε σίριαλ, το κωμικό στοιχειό και τη διάθεση για τσαλάκωμα και ένα χαμόγελο όλο αθωότητα που κάνει παιδικά λακκάκια! Η Δήμητρα Ματσούκα των καυτών φωτογραφήσεων, με το alternative style, του «Αχ, κύριε Μάνο μου», γίνεται η pop ντίβα, το εξώφυλλο που θέλουν όλοι να έχουν. Paparazzi την κυνηγούν, παρουσιαστές της τηλεφωνούν καθημερινά για μια συνέντευξη. Καμία γυναίκα δεν γίνεται sex symbol, επειδή κάποιοι την επέβαλαν ή επειδή η ίδια το ’βαλε στόχο. Η Δήμητρα, αν και συχνά δυσφορεί με τον τίτλο, ακόμη κι όταν τρώει πατατάκια για διαφήμιση είναι sexy και θα σε βουτήξει στη κόλαση! Απλά, το ’χει.

 

 

2010: Νομικού, Στικούδη, Παπαβασιλείου, Πάολα

Οικονομική κρίση, κατάρρευση ισχυρών, εκδοτικές πανωλεθρίες, τηλεοπτικοί Αρμαγεδδώνες, δαιμονοποίηση του life style. Η εποχή αναζητά τη νέα της αγαπημένη, τη δημόσια γυναίκα προβολής προσωπικών ερωτικών αδιεξόδων και φανταρίστικων διεξόδων. Το star system έχει χλομιάσει και η μάχη για επιβίωση αφήνει λίγα περιθώρια εμμονικής λατρείας. Οι εμφανίσεις γίνονται απροκάλυπτες, η σάρκα πλέον είναι ωμά γυμνή, η ποιητικότητα εξορίζεται και τίποτα δεν υπονοείται. Και ενώ ακόμη είναι νωρίς και θα δείξει, αγαπάμε να βλέπουμε το πανέμορφο κορίτσι με τον αμήχανο αισθησιασμό και μια κρυσταλλική ομορφιά σαν βασίλισσα των πάγων, τη Δούκισσα Νομικού, την κραυγαλέα sexy, που ουρλιάζει «δείτε με» όταν γλείφει το μπούτι της χορεύτριάς της στα MAD, η κυκλοφορεί παντού ημίγυμνη Κατερίνα Στικούδη. Ακόμη, η πληθωρική ξανθιά με το τέλειο μπούστο και τα μακριά πόδια Έλενα Παπαβασιλείου έχει φανατικούς -και τους πλέον καλλιεργημένους- θαυμαστές, ενώ διαστάσεις φυσικού φαινόμενου λαμβάνει η Πάολα, με τη βαριά λαϊκή φωνή και το κορμί αλά Barbie. Άσε που η τελευταία, σίγουρη για τον εαυτό της, στο φωνάζει κιόλας: «Είσαι τρελός, είσαι τρελός, που πας εμένανε με άλλη να συγκρίνεις».