Ο Ρωμαϊκός πολιτισμός άφησε πίσω του πολλά έργα αρχιτεκτονικής, αλλά και τεχνογνωσία. Από αυτά άλλα καταστράφηκαν και άλλα διατηρήθηκαν μέχρι σήμερα. Μια τέτοια περίπτωση είναι η Via Emilia και η γύρω της περιοχή που σήμερα είναι γνωστή ως Terra di Motori (Motor Valley).

Το έργο της κατασκευής της Via Εmilia ολοκληρώθηκε το 187 π.χ. Ξεκινούσε από το Rimini και κατέληγε στην Piacenza που είναι 70 χλμ. απόσταση από το Milano. Το μήκος της ήταν 176 ρωμαϊκά μίλια (260 χλμ.).

Παρατηρώντας την διαδρομή της οδού θα διαπιστώσεις ότι όλα τα μεγαθήρια της Ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας και βιομηχανίας δικύκλων έχουν εγκατασταθεί κατά μήκος της. Όταν ρωτήθηκε η  Adriana Zini, διευθύντρια  του Museo Casa Enzo Ferrari στη Μόντενα, είπε: «η Via Emilia είναι ένας από τους κύριους λόγους».

Στην αυγή του 19ου αιώνα, η μηχανοποίηση της γεωργίας έφερε στην περιοχή πολλούς αγρότες, που ανάπτυξαν τεχνικές δεξιότητες, ανοίγοντας το δρόμο για νέες γενιές μηχανικών τεχνιτών. Από την άλλη πλευρά, οι μεγάλες επίπεδες εκτάσεις της Via Emilia ήταν οι τέλειοι δρόμοι για δοκιμές των πρωτοπόρων της αυτοκινητοβιομηχανίας στις αρχές του 20ου αιώνα. Αυτός είναι ο λόγος που η περιοχή στην κοιλάδα Motor είναι πλέον γνωστή ως Terra di Motori και έχει προσελκύσει την ακμάζουσα αυτοκινητοβιομηχανία της Ιταλίας.

Bologna, το κέντρο της Terra di Motori

Σε μία ακτίνα 50 χλμ. γύρω από την Bologna, υπήρχε μεγάλη συγκέντρωση τεχνικών αυτοκινήτων από πολύ παλιά. Ένας από αυτούς ήταν και ο Eduardo Weber (1889-1945). Ο ιδρυτής, σχεδιαστής και κατασκευαστής των πασίγνωστων, ομωνύμων του, καρμπυρατέρ.

Τέσσερα αδέρφια από την Μπολόνια, οι αδελφοί Maserati.

Ενώ για τους περισσοτέρους ανθρώπους η Ferrari είναι η «άρχοντας» της Terra di Motori, δεν πρέπει να ξεχνάμε τον μεγαλύτερο ανταγωνιστή του Commendatore Enzo. Την Maserati. Η Officine Alfieri Maserati, ιδρύθηκε το 1914 στην Μπολόνια από τους αδελφούς Alfieri, Bindo, Ettore και Ernesto Maserati, με λογότυπο της εταιρείας την λέξη Trident.

Ως σήμα της καθιερώθηκε η τρίαινα του θεού Ποσειδώνα, του οποίου το άγαλμα κοσμεί  το σιντριβάνι κοντά στην Piazza Maggiore, στην Μπολόνια. Η Maserati είχε μια πολυτάραχη ιστορία με πολλά σκαμπανεβάσματα. Το 1993, η εταιρεία συγχωνεύθηκε με τον Όμιλο Fiat, που επέτρεψε  την αναγέννηση της “Trident” και τον εορτασμό της 100ης επετείου της  το 2014.

Ο ταύρος της Μπολόνια. Η Lamborghini

Σε μια απόσταση 25 χλμ από την Μπολόνια, είναι η περιοχή Sant’ Agata Bolognese  όπου βρίσκετε η Lamborghini, μία από τις πιο γνωστές μάρκες αυτοκινήτων της Ιταλίας. Το εργοστάσιο που παράγει τους περίφημους “ταύρους” με το μουσείο μπροστά από αυτό να λέει την ιστορία του Ferrucio Lamborghini (1916-1993), ενός κατασκευαστή ανελκυστήρων που τόλμησε να αντιμετωπίσει τον Enzo Ferrari, τον “λόρδο του Maranello”, δημιουργώντας μια σειρά από θαυμάσια αυτοκίνητα, όπως η “θεϊκή Muira” ακριβώς κάτω από τη μύτη του Commendatore της περιοχής.

 

 

Σήμερα η Lamborghini είναι μέρος του ομίλου Volkswagen που συνεχίζει να εκπλήσσει με τις τολμηρές  και συχνά τρομακτικές δημιουργίες της. Οι λάτρεις της μοτοσικλέτας ασφαλώς γνωρίζουν την  Ducati, “τη Ferrari των μοτοσικλετών” όπως λέγεται. Το μουσείο της Ducati και το εργοστάσιο είναι ανοιχτό για τους επισκέπτες στη Via Antonio Cavalieri Ducati, στην Μπολόνια.

Cavallino Rampante. Το όρθιο άλογο.

Υπάρχουν δύο πόλεις κατά μήκος της Via Emilia πάντα συνδεδεμένες με το μύθο του Enzo Ferrari. Η μία είναι η Μόντενα, η ιδιαίτερη πατρίδα Enzo Ferrari (γεννήθηκε το 1898). Εκεί δημιουργήθηκε το 2012 ένα υπέροχο μουσείο προς τιμήν του διάσημου γόνου της περιοχής, ακριβώς δίπλα στον τόπο γέννησής του. Ένα πραγματικό κόσμημα της σύγχρονης αρχιτεκτονικής. Το  Museo Casa Enzo Ferrari φιλοξενεί πολλά events γύρω από τα σπορ και τα αγωνιστικά αυτοκίνητα από όλο τον κόσμο.

Λίγα χιλιόμετρα νοτιότερα είναι η πόλη Maranello, όπου βρίσκεται η έδρα της Ferrari. Η  είσοδος της κυριαρχείται από ένα εντυπωσιακό γλυπτό ενός ανορθωμένου αλόγου, σήμα κατατεθέν της εταιρείας. Το έργο είναι κατασκεύασμα  του Αλβανού καλλιτέχνη Helidon Xhixha. Το εκτεταμένο βιομηχανικό συγκρότημα όπου έχουν σχεδιαστεί και κατασκευαστεί όλοι οι Cavallinos, βρίσκεται δίπλα στο πρόσφατα ανακαινισμένο Μουσείο της Ferrari.

Pagani, Minardi, De Tomaso.

Ένας Αργεντινός ιταλικής καταγωγής, ο Alejandro de Tomaso, εγκαταστάθηκε στη Μόντενα και ίδρυσε την De Tomaso Automobili το 1959. Ακολούθησε το 1992 ο Horacio Pagani και αυτός Αργεντινής καταγωγής, του οποίου η εταιρεία ειδικεύεται σε σύνθετα υλικά και κατασκευάζει το Pagani Zonda (1999) και το Huayra ( 2011), δύο απίθανα και πολύ γρήγορα αυτοκίνητα.

Οι οπαδοί της Formula1 θυμούνται σίγουρα τις Minardi, γνωστή σήμερα ως Toro Rosso, το ιταλικό σκέλος του Παγκόσμιου Πρωταθλητή Red Bull. Η Minardi ιδρύθηκε στη Faenza, νοτιοανατολικά της Μπολόνια, το 1979 από τον Giancarlo Minardi. Αν και είχε πολύ περιορισμένη επιτυχία στην F1, η ομάδα είχε πολλούς tifosi και ήταν διάσημη, μεταξύ άλλων, για το σερβίρισμα του καλύτερου εσπρέσο από όλες τις ομάδες της F1.