Είχα μπει πριν από καμιά-δυο ημέρες σε μία από εκείνες της υπηρεσίες στο διαδίκτυο που εξειδικεύονται στις κατατάξεις των ιστοσελίδων ανά τον κόσμο βάσει της επισκεψιμότητάς τους. Μετρούν, δηλαδή, πόσα “χτυπήματα” έχει ένα site και στη συνέχεια το κατατάσσουν αριθμητικά στον παγκόσμιο ιστό. Οι AGB του διαδικτύου, δηλαδή.
Κι επειδή όσο να ´ναι το μπαράζ των εκλογικών αναμετρήσεων του προηγούμενου μήνα με έθισε στις καθημερινές μετρήσεις των δημοσκοπήσεων, είπα να πάρω τη… σφυγμομετρική μου τζούρα μετρώντας τη δυναμική των κομματικών ιστοσελίδων στο ίντερνετ. Έριξα μια ματιά, λοιπόν, στο ranking τους ανάμεσα στις ελληνικές ιστοσελίδες, όπως επίσης και στο ποια είναι η παρουσία τους σε δημοφιλείς υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης όπως το Facebook και το Twitter. Ενδιαφέρον είχε…
Χρησιμοποιώντας δύο γνωστές υπηρεσίες που εξειδικεύονται στα των κατατάξεων, τα αποτελέσματα που προέκυψαν ήταν (σχεδόν) πανομοιότυπα. Για να μη σας κουράζω παραθέτοντας αριθμούς και από τις δύο, θα χρησιμοποιήσω τα αποτελέσματα μονάχα της μίας, η οποία θεωρείται και περισσότερο έγκυρη. Στην κορυφή, λοιπόν, της επισκεψιμότητας των ιστοσελίδων των ελληνικών κομμάτων βρίσκεται η Χρυσή Αυγή (θέση 247). Ακολουθεί, το Ποτάμι (θέση 1.063), ο ΣΥΡΙΖΑ (θέση 4.368), η Νέα Δημοκρατία (θέση 7.052), οι Αν. Ελ. (θέση 7.570), το ΚΚΕ (θέση 8.833), η ΔΗΜ.ΑΡ (θέση 16.166) και τελευταίο το ΠΑΣΟΚ (θέση 20.615).
Πέρα από την «στεγνή» κατάταξη, η οποία από μόνη της δείχνει ήδη κάποια πράγματα, υπάρχουν και κάποια άλλα διαμαντάκια που προκύπτουν. Για παράδειγμα, η δυναμική που φαίνεται ότι διαθέτει η Χρυσή Αυγή στο διαδίκτυο καθιστώντας την σελίδα της πρώτη σε επισκεψιμότητα, επαληθεύεται και από ένα ακόμη στοιχείο: έχει τη μοναδική ιστοσελίδα στην οποία περίπου το 60% των χτυπημάτων γίνεται απ’ ευθείας (δίχως ψάξιμο, δηλαδή, σε κάποια μηχανή αναζήτησης) και χωρίς παραπομπή από άλλα sites. Το αντίστοιχο ποσοστό για τις ιστοσελίδες των υπόλοιπων κομμάτων κυμαίνεται κατά μέσο όρο περίπου στο 30%. Αυτό δείχνει αν μη τι άλλο ότι διαθέτει μόνιμους και φανατικούς αναγνώστες, οι οποίοι μάλιστα περνούν μέσα στη σελίδα του ακροδεξιού κόμματος τον περισσότερο χρόνο συγκριτικά με όλες τις υπόλοιπες κομματικές ιστοσελίδες.
Αντίθετα, ισχνά είναι τα χτυπήματα που παίρνει η ιστοσελίδα της Χρυσής Αυγής από τα social media. Κάτι που δεν ισχύει για το νεοσύστατο «Το Ποτάμι», η ιστοσελίδα του οποίου έχει μια εισροή 30% από παραπομπές σε Facebook, Twitter και YouTube. Ένα άλλο χαρακτηριστικό που προκαλεί (;) εντύπωση για το κόμμα του Σταύρου Θεοδωράκη είναι ότι μεγάλο μέρος από την επισκεψιμότητά του οφείλεται σε παραπομπές που διαθέτουν προς το κόμμα του ορισμένες από τις μεγαλύτερες σε επισκεψιμότητα ενημερωτικές και όχι μόνο ιστοσελίδες, όπως αυτή της Καθημερινής, του News247, του Protagon (λογικό), της Athens Voice, της Lifo, της iefimerida. Το φαινόμενο, ωστόσο, των εισροών αυτών δεν παρατηρείται στις μετρήσεις για καμία από τις υπόλοιπες κομματικές ιστοσελίδες οι οποίες συνηθίζουν να παίρνουν χτυπήματα κυρίως από κομματικά μπλογκς και συγγενείς ιστοσελίδες.
Στους υπόλοιπους, τώρα. Εκτός από τη Νέα Δημοκρατία και το ΣΥΡΙΖΑ που ναι μεν απέχουν κατά πολύ από τους δύο πρώτους, διατηρούν ωστόσο μια κάποια αξιοπρεπή παρουσία στο διαδικτυακό ranking, όλοι οι υπόλοιποι κινούνται σε ρηχά νερά. Το ΠΑΣΟΚ που καταλαμβάνει την τελευταία θέση ίσως και να βρίσκεται έξω από τα νερά του… Ίσως να φταίει το γεγονός ότι στη Χαριλάου Τρικούπη δεν έχουν σε μεγάλη εκτίμηση την επιρροή του διαδικτύου, ίσως να φταίει που και ο κόσμος δεν έχει σε μεγάλη εκτίμηση το ΠΑΣΟΚ. ‘Ισως μια μίξη και από τα δύο. Ενδιαφέρον, πάντως, παρουσιάζει το γεγονός ότι στις προτεινόμενες σελίδες που χαρακτηρίζονται παρόμοιες με αυτήν του ΠΑΣΟΚ, ως πρώτη επιλογή δίνεται αυτή της Νέας Δημοκρατίας… Πραγματικοί εταίροι.
Πηγαίνοντας τώρα στα των κοινωνικών δικτύων, εκεί τα πράγματα είναι διαφορετικά. Η Νέα Δημοκρατία κυριαρχεί τόσο στο Facebook όσο και στο Twitter (36.729 μέλη και 18.300 followers αντίστοιχα). Καλά τα πάει και ο ΣΥΡΙΖΑ (31.500/17.300) ο οποίος μπορεί να διαθέτει λιγότερα μέλη στο Facebook αλλά ο ντόρος που κάνει η fanpage του είναι μεγαλύτερος κάτι που φαίνεται από το πόσα άτομα μιλούν για τη συγκεκριμένη πλατφόρμα (4.500 έναντι 753 της Ν.Δ). Η Χρυσή Αυγή δεν διαθέτει εδώ την ίδια δυναμική: στο Facebook δεν αντιπροσωπεύεται καν, ενώ στο Twitter (6.323 followers) παρουσιάζεται περισσότερο δυναμική μονάχα από τους καταρρέοντες εκλογικά Αν.Ελ (4.532 followers) και ΔΗΜΑΡ (944 followers).