Η αλήθεια είναι πως μετά από τόσες συζητήσεις χρόνων για το εάν μπορεί η Ελλάδα να φέρει τον κορυφαίο αγώνα του μηχανοκίνητου αθλητισμού, είχαμε κουραστεί. Για τους φίλους της Formula 1, έμοιαζε με αστείο που μετά από τόσες επαναλήψεις δεν μπορούσαν καν, να γελάσουν. Κι όμως. Το project Dielpis Formula 1 φαίνεται πως προχωράει με σταθερό βηματισμό και έπειτα από τις συντονισμένες ενέργειες των δύο εμπνευστών του εγχειρήματος, του δημάρχου Κερατσινίου -Δραπετσώνας Λουκά Τζανή και του αρχιτέκτονα. Αθανάσιου Παπαθεοδώρου, ίσως το 2017 μπει η Ελλάδα στις καλένδες του παγκοσμίου πρωταθλήματος Formula 1.
Το project είναι τιτάνιο και περιλαμβάνει αναπλάσεις και δημιουργία πολλαπλών εγκαταστάσεων, που θα αναβαθμίσουν όχι μόνο την περιοχή, αλλά και τον ελληνικό τουρισμό, καθώς και τη διαφήμιση μιας νέας, σύγχρονης Ελλάδας.
Το Provocateur επικοινώνησε με τον δήμαρχο Δραπετσώνας και Κερατσινίου, για περισσότερες λεπτομέρειες. Σαν άπιστοι Θωμάδες θέλαμε περισσότερες αποδείξεις για όλα αυτά που έχουμε διαβάσει… Και το πρώτο ερώτημα δεν θα μπορούσε να ήταν άλλο από το πόσο αισιόδοξος είναι για την επιτυχή κατάληξη του εγχειρήματος.
«Δεν υπάρχουν άλλες λύσεις στα αδιέξοδα που έχουν δημιουργηθεί από τις πολιτικές λιτότητας στη χώρα. Στην πόλη έχουμε 45% ανεργία, 10.000 διακοπές ρεύματος την τελευταία τριετία, συσσίτια… Η κατάσταση δεν πάει άλλο. Χρειάζονται πλέον δυναμικές και με όραμα λύσεις τόσο στο Κερατσίνι και στη Δραπετσώνα, όσο και σε ολόκληρη τη χώρα, για να βγούμε από το αδιέξοδο», δηλώνει ο κ. Τζάνης και συνεχίζει: «Δεν έχουμε την πολυτέλεια, όπως άλλες εποχές, οι Έλληνες να ευημερούν, να εφησυχάζουν και να παραπέμπουν οραματικές λύσεις στις καλένδες. Από την άλλη, είναι η πρώτη φορά που υπάρχει τόσο έντονο ενδιαφέρον από τις διεθνείς ομοσπονδίες. Στη συνάντηση που είχε ο κ. Παπαθεοδώρου με τον Bernie Ecclestone, ο τελευταίος δεν έχασε την ευκαιρία να δείξει την αμέριστη συμπαράστασή του και να διαβεβαιώσει πως όταν προχωρήσουμε θα διοργανωθούν αγώνες στην Ελλάδα».
Κατά πόσο αυτό το «ναι» από το απόλυτο αφεντικό της Formula 1 αποτελεί και δέσμευση; «Δεν μπαίνεις στο καλεντάρι της FIA, με ένα απλό “ναι”. Ο προγραμματισμός απαιτεί δεσμεύσεις και από τις δύο πλευρές».
Βλέποντας τις εγκαταστάσεις, βλέπουμε πως πλησιάζει την πίστα του Μονακό. 5άστερες ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις, λιμένα ιδιωτικών σκαφών, υδροδιάδρομο υδροπλάνων, ελικοδρόμια, μας θυμίζει κάτι από Μονακό. Ο κ. Τζανής τοποθετεί τον πήχη ακόμη πιο ψηλά. «Θεωρώ πως θα είναι καλύτερο από την πίστα του Μονακό, γιατί εκεί δεν υπάρχει το σήμα κατατεθέν. Έτσι όπως είναι σχεδιασμένη η πίστα, υπάρχει μια κλίση 10 μοιρών. Από τη μια πλευρά φαίνεται η αφετηρία/τερματισμός και από την άλλη ο Παρθενώνας. Επίσης, θα υπάρχουν και πλάνα από το λιμάνι του Πειραιά, στην τηλεοπτική κάλυψη των αγώνων. Αν σκεφτείτε τα 12,5 εκ. τουριστών που περνάνε κάθε χρόνο από το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, καταλαβαίνετε τις μνήμες που θα ξυπνάνε παρακολουθώντας από την τηλεόρασή τους τον αγώνα».
Ο δήμαρχος αναφέρει και τους λόγους για τους οποίους δεν πέτυχε η διεξαγωγή αγώνων Formula 1. «Στην Τουρκία δεν υπήρξε επιτυχία γιατί ο αγώνας δεν είχε ταυτότητα. Ταλαιπωρείται ο κόσμος εκεί. Σας αναφέρω χαρακτηριστικά την περίπτωση ενός φίλου μου που έκανε 7,5 ώρες για να πάει από το αεροδρόμιο στην πίστα. Εδώ η προσβασιμότητα είναι άμεση. Είμαστε μισή ώρα από το αεροδρόμιο, υπάρχει το μετρό, τέσσερις λεωφόροι διασχίζουν την πόλη, υπάρχει η δυνατότητα της κρουαζιέρας. Υπάρχουν πολλοί τρόποι πρόσβασης στην πίστα».
Στην Ελλάδα, όπου οι ολυμπιακές εγκαταστάσεις ρημάζουν, αφού δεν υπάρχουν τα κονδύλια για να συντηρηθούν, θα δούμε το ίδιο φαινόμενο για άλλη μια φορά; Υπάρχει αυτός ο κίνδυνος, μιας και οι αγώνες διοργανώνονται μια φορά το χρόνο και διαρκούν τρεις ημέρες; Ο κ. Τζανής είναι απόλυτος: «Το τριήμερο των αγώνων είναι το κερασάκι στην τούρτα. Η τούρτα είναι όλες οι υπόλοιπες δραστηριότητες που συνοδεύουν την ανάπλαση της περιοχής. Με κορυφαίο γεγονός τους αγώνες της Formula 1. Μέσα σε αυτό το project προβλέπονται ξενοδοχεία 5 αστέρων, μηχανολογικό πάρκο, μαρίνες, 400 στρέμματα πρασίνου και όταν οι πίστες δεν λειτουργούν πραγματοποιούνται άλλοι αγώνες, όπως Ράλι Αντίκας, ποδηλατικοί αγώνες, με αποτέλεσμα οι πίστες σε όλη τη διάρκεια του χρόνου να είναι “ζωνταντές”. Επίσης, ένας κολοσσός, όπως η εταιρία “Deloitte” έχει αναλάβει το project –και δωρεάν μάλιστα- προσβλέποντας, πιστεύει σε αυτό και ευελπιστεί να ανταμειφτεί έπειτα από την υλοποίηση των αγώνων, κάτι που θεωρεί πολύ εφικτό. Αυτό σημαίνει πως με τα στοιχεία που διαθέτουμε και παρουσιάσαμε, θα δημιουργηθούν 4.650 μόνιμες θέσεις εργασίας και άλλες 2.500 θέσεις εργασίας, όποτε γίνονται δραστηριότητες. Εκεί λοιπόν έχω υπογράψει ένα σύμφωνο, το οποίο προβλέπει πως στο 70% των θέσεων αυτών θα απασχολούνται κάτοικοι της Δραπετσώνας και του Κερατσινίου. Σήμερα βγήκαμε στις αγορές και έχοντας την εγγύηση του “ναι” του πρωθυπουργού, Αντώνη Σαμαρά, τον οποίον και ευχαριστώ, αναζητώντας επενδυτές. Προχωράμε σε ένα αναπτυξιακό πρόγραμμα, που είναι πολύ ελκυστικό και θα έχει μεγάλη κερδοφορία για τους επενδυτές. Μέσα από αυτή την επένδυση, που ευελπιστούμε να είναι 100%, κερδίζουμε όλοι.
Αξίζει να αναφέρουμε πως υπάρχει μέριμνα και για τη μεγάλη περιβαλλοντολογική ανάπτυξη της περιοχής, που τώρα μοιάζει με κρανίου τόπος, το άνοιγμα της παραλίας.
Καταλαβαίνετε πως θα υπάρχει όχι μόνο αναβάθμιση της περιοχής, αλλά και αύξηση της αξίας των ακινήτων. Άλλωστε, το 95% των δημοτών έχει την ιδιοκτησία, δεν είμαστε νοικάρηδες, αλλά παλιές οικογένειες».
Η βασική ιδέα της πρότασης αφορά ιδιωτική επένδυση με κόστος κατασκευής 780.450.000€, η οποία θα περιλαμβάνει την ευρύτερη ανάπλαση της περιοχής της Δραπετσώνας, επιφάνειας περίπου 700 στρεμμάτων, που θα γεννηθεί ένα ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΚΕΝΤΡΟ ΜΗΧΑΝΟΚΙΝΗΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ:
1. Το έργο της ανάπλασης περιλαμβάνει κυρίως:
• 2 Ξενοδοχειακές μονάδες 5*
• Λιμένα ιδιωτικών σκαφών
• Πολυχώρους εμπορικής χρήσεως
• Συνεδριακούς χώρους
• Θεατρικές σκηνές
• Χοροθέατρα
• Χώρους έκθεσης έργων τέχνης
• Μουσείο Ελληνικής Μυθολογίας
• Οργανωμένος Χώρος πρασίνου
• Οργανωμένους χώρους στάθμευσης
• Διάφορες Αθλητικές δραστηριότητες
• Μικρή πίστα διεθνών προδιαγραφών για λειτουργία 365 ημερών το χρόνο
• Υδροδιάδρομο υδροπλάνων (σύνδεση Πειραιά με νησιά και λίμνες)
• Ελικοδρόμια κ.α.
2. Τη μελέτη βιωσιμότητας του έργου έχει αναλάβει και ολοκληρώσει η Deloitte.
Με βάση αυτήν την μελέτη εκτιμάται ότι:
2.1) Το συνολικό κόστος κατασκευής του αναπτυξιακού αυτού σχεδιασμού ανέρχεται στο ποσό των 680.450.000€
2.2) Το 25% από το συνολικό ποσό θα καλυφθεί από κονδύλια ΕΣΠΑ και το υπόλοιπο από ίδια κεφάλαια και δανεισμό.
2.3) Η απορροφητικότητα του έργου είναι 20% για το πρώτο έτος, 35% για το δεύτερο και 45% για το τρίτο.
2.4) Κατά η διάρκεια της κατασκευής θα απασχοληθούν 8.500 εργαζόμενοι, εντός του εργοταξίου και πληθώρα άλλων στους χώρους παρασκευής των υλικών που θα απαιτούνται για τη παραγωγή τους.
2.5) Για τη λειτουργία του έργου συνολικά θα απασχολούνται 4.640 άτομα ενώ κατά τη χρονική περίοδο των αγώνων και για 45 ημέρες συνολικά θα απασχολούνται επί πλέον τουλάχιστον 2.500 άτομα.
2.6) Η περίοδος αποπληρωμής του έργου έχει με πολύ μετριοπαθείς παραμέτρους υπολογισθεί στα 9 έτη, τα οποία για το ύψος της επένδυσης που είναι υψηλό (780.450.000€), χαρακτηρίζεται άκρως δελεαστικό.
3. Η μελέτη για τα συστήματα ασφαλείας της πίστας έχουν γίνει από την APEX.
4. Η γενική πρόταση του DielpisFormula1 για τη λειτουργία της πίστας από ιδιώτες στην χώρα μας και ο σχεδιασμός που έχει προταθεί, έχει γίνει κατ’ αρχήν αποδεκτός από FIA και Bernie Ecclestone.
5. Οι αγώνες F1, θα γίνονται μια φορά κάθε χρόνο στην χώρα μας και θα διαρκούν 3 ημέρες (Παρασκευή με Κυριακή), κατά την περίοδο Ιουνίου – Αυγούστου, εφόσον αυτό μας ανατεθεί.
6. Ο αριθμός των θεατών που παρακολουθούν τους αγώνες, μέσα από τις πίστες, ανέρχονται από 100 έως 160.000, σε κάθε αγώνα. Στην δική μας πρόταση προβλέπονται 125.000 θέσεις.
7. Η τηλεθέαση σε κάθε αγώνα ανέρχεται από 300.000.000 έως 1.500.000.000.
8. Το παγκόσμιο πρωτάθλημα αγώνων F1 περιλαμβάνει, αυτή τη στιγμή, 19 πίστες με αντίστοιχο αριθμό αγώνων
9. Τα κέρδη από μια τέτοια διοργάνωση προέρχονται από την προβολή της χώρας μας στα διεθνή μέσα, την μεγάλη αύξηση του τουρισμού καθώς και την ένταξη της χώρας σε ένα νέο είδος επιστημονικής έρευνας, ανάπτυξης και παράλληλων επενδύσεων.
10. Η πίστα αγώνων F1 θα αποτελείται από 70% υπάρχουσας οδοποιίας και το υπόλοιπο 30% θα διέρχεται από την έκταση των 700 στρεμμάτων που προαναφέρθηκε, όπως Shanghai, Monte Carlo, Σεβίλλη, Abu Dhabi κ.α.
11. Από τον Ιανουάριο του 2012 η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή ενέταξε στην οικογένειά της τον Μηχανοκίνητο Αθλητισμό μέσω της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου. Το γεγονός αυτό πρέπει να εκτιμηθεί και αξιοποιηθεί αυτή τη στιγμή από τη χώρα μας, δημιουργώντας το πρώτο Παγκόσμιο Κέντρο ΜηχανοκίνητουΑθλητισμού.
*** Το συμβόλαιο για τη διεξαγωγή αγώνα Φόρμουλα 1 είναι τουλάχιστον 60.000.000 ευρώ. Αν και όπως διευκρίνισε ο πολιτικός μηχανικός Θανάσης Παπαθεοδώρου, στην περίπτωση χωρών όπως η Ελλάδα, το ποσό θα είναι μικρότερο ακόμη και των 45.000.000 ευρώ.