Αν με ρωτούσατε μερικά χρόνια πριν την γνώμη μου για τα μοντέλα της Opel θα σας απαντούσα πως κρύβουν (αρκετά καλά είναι η αλήθεια) ένα συντηρητισμό, μία εμμονή προς την κοινή αποδοχή. Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό γιατί έτσι ικανοποιείς περισσότερους ανθρώπους και φυσικά αποκτάς και περισσότερους πελάτες. Όμως ισορροπεί σε ένα σκοινί που από την μία πλευρά έχει την επιτυχία (στη γλώσσα των αριθμών) και από την άλλη τον κίνδυνο να χαρακτηριστεί άτολμος. Στην Opel φαίνεται πως δεν θέλουν αυτό τον χαρακτηρισμό. Τουλάχιστον αυτό δείχνει ο Mark Adams, Αντιπρόεδρος Σχεδίασης της Opel/Vauxhall στη συνέντευξη που έδωσε στο επίσημο site της εταιρίας με την ευκαιρία της World Graphic Design Day.
Από τα λεγόμενά του ο 53χρονος σχεδιαστής γνωρίζει άριστα τη σχεδίαση του αυτοκινήτου. Σαν ο άνθρωπος που υπογράφει την «εμφάνιση» Opel, ο Αντιπρόεδρος Σχεδίασης της Opel/Vauxhall έχει καταφέρει να παντρέψει αριστοτεχνικά τη γλυπτική τέχνη με τη Γερμανική μηχανολογική ακρίβεια. Αυτό δεν αφορά μόνο τη λειτουργικότητα, αλλά και το ξύπνημα του συναισθήματος. Ο Adams, αποκάλυψε τις σχεδιαστικές απόψεις του και έδωσε μία πρώτη εικόνα των μελλοντικών εξελίξεων.
Mark, η καλή σχεδίαση πρέπει να προηγείται της εποχής της ώστε να μπορέσει ο κόσμος να την εκτιμήσει όσο περνά ο καιρός. Πώς αυτό επηρεάζει τη δουλειά σας;
Συμφωνώ απόλυτα. Και έχω αρκετά παραδείγματα μεταξύ των αυτοκινήτων μας όπως το τελευταίο Corsa. Όταν λανσαρίστηκε ήταν μία πνοή φρέσκου αέρα συγκριτικά με τον ανταγωνισμό. Ακόμα και τώρα, μετά από αρκετά χρόνια, η εμφάνισή του έχει αντέξει. Για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο, απαιτείται μία ισχυρή σχεδιαστική άποψη που να υπερβαίνει τις προσδοκίες των πελατών. Το Calibra και το Corsa B ήδη ακολούθησαν αυτό το σκεπτικό. Σήμερα, το Insignia είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα. Δείχνει το ίδιο όμορφο τώρα, όπως τότε που λανσαρίστηκε.
Ποιο ήταν το πρώτο σου project όταν ήρθες στην εταιρία το 2002;
Το Insignia concept car. Ξεκινήσαμε να το δουλεύουμε δύο μήνες αφότου έφτασα. Επρόκειτο να παρουσιαστεί στο IAA 2003. Ήθελα να δημιουργήσω κάτι πιο ανάγλυφο, πιο συναισθηματικό το οποίο όμως θα διέθετε την τεχνική ποιότητα που χαρακτηρίζει τη μάρκα μας. Δουλεύοντας πάνω στο Insignia concept, σπείραμε τους σπόρους που έμελλαν να γίνουν η νέα σχεδιαστική φιλοσοφία μας. Επινόησα το σλόγκαν ‘Η Γλυπτική Τέχνη Συναντά τη Γερμανική Ακρίβεια’ το 2005. Θυμάμαι που είπα στην ομάδα μου: «Ξέρετε κάτι ; Αυτό είναι, έτσι θα το ονομάζουμε!»
Και έτσι, η σχεδιαστική γλώσσα Opel απέκτησε ένα όνομα…
Όχι ακριβώς η σχεδιαστική γλώσσα, μάλλον η σχεδιαστική φιλοσοφία. Και υπάρχει διαφορά. Πολλοί ανταγωνιστές την εποχή εκείνη είχαν τη δική τους σχεδιαστική γλώσσα. Αλλά στερούνταν διάρκειας. Εμείς θέλαμε να δημιουργήσουμε συνέπεια. Μία σχεδιαστική φιλοσοφία, όπως την αντιλαμβάνομαι εγώ, είναι κάτι βιώσιμο και ανθεκτικό. Μπορεί να έχει διάρκεια εκατό χρόνων. Αυτό θέλησα να κάνω κατανοητό στην ομάδα μου. Γι’ αυτό πήρα μερικά μοντέλα από την ιστορία της Opel. Ρώτησα την ομάδα μου, «Θα μπορούσαμε ένα μοντέλο Opel GT της δεκαετίας του ’60 να το περιγράψουμε με το μότο ‘Η Γλυπτική Τέχνη Συναντά τη Γερμανική Ακρίβεια’;» Η απάντηση ήταν ναι, θα μπορούσαμε. Έτσι το ενστερνιστήκαμε. Το Insignia ήταν το πρώτο μας αυτοκίνητο παραγωγής της σύγχρονης εποχής που βασίστηκε σε αυτές τις αξίες. Αλλά παράλληλα μπορούσαμε εύκολο να φανταστούμε πώς τα αυτοκίνητα, συνεχίζοντας να ακολουθούν την ίδια φιλοσοφία το 2060, να παραμένουν σύγχρονα.
Το καλό είναι ότι αυτή η φιλοσοφία δεν μας περιορίζει αλλά μας προσφέρει άφθονη δημιουργική ελευθερία. Μας παρέχει ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο μπορούμε να δουλέψουμε χωρίς όμως να μας θέτει περιορισμούς. Έχουμε μία ευρεία γκάμα πελατών, γι’ αυτό χρειαζόμαστε διαφορετικά αυτοκίνητα, το καθένα με τη δική του προσωπικότητα. Αυτό το πλαίσιο μας επιτρέπει να σχεδιάζουμε τέτοια αυτοκίνητα. Έχουμε μεταφέρει την εν λόγω φιλοσοφία σε κάθε νέο μοντέλο μας από το Insignia και μετά. Αυτή τη στιγμή αποτυπώνεται σε όλη τη γκάμα μοντέλων μας: την ενσαρκώνουν τα Astra, Meriva, ZafiraTourer. Το ίδιο και τα νέα αυτοκίνητα που έχουν επεκτείνει τη γκάμα μας – Ampera, Mokka, ADAM, και Cascada. Για παράδειγμα, το ADAM είναι σαφώς Opel, αλλά έχει τελείως διαφορετική προσωπικότητα από το Insignia.
Και αυτό θέλετε να συνεχίσετε στις μελλοντικές γενιές οχημάτων;
Ακριβώς. Τώρα έρχεται η επόμενη φάση: Ο σπόρος για το Opel Design 2.0 έχει φυτευτεί στο Monza concept, που θα προσδιορίσει τη σχεδίαση των οχημάτων παραγωγής μας για τα επόμενα 8 έως 10 χρόνια. Αυτή παίρνει κάποια από τα γνωστά χαρακτηριστικά, τους δίνει μία φρέσκια, νέα ερμηνεία και τα υλοποιεί με σύγχρονο τρόπο.
Πώς σχεδιάζετε να μεταφέρετε το χαρακτήρα ενός πρωτοτύπου με πόρτες που ανοίγουν προς τα πάνω (σαν φτερά γλάρου) σε κάποιο πενταθέσιο όχημα παραγωγής με ευρύχωρο χώρο αποσκευών;
Το Monza μπορεί να είναι ένα όραμα, αλλά δεν απέχει πολύ από την σημερινή πραγματικότητα. Είναι σημαντικό να παραμείνει προσιτό σε όλους, και γι’ αυτό σκεφτόμαστε με ορίζοντα 8 – 10ετίας. Ο επόμενος κύκλος θα μας οδηγήσει στο Opel Design 3.0, που θα ενσωματώσει νέες τάσεις και τεχνολογίες παραμένοντας συνεπές στη φιλοσοφία μας. Αν συγκρίνετε το Insignia concept και το Monza concept, θα διαπιστώσετε τη σχέση τους, το DNA που τα ενώνει.
Τι άλλο συμβολίζει το Monza ;
Είναι εμπνευσμένο και οραματικό. Συμβολίζει την εξαιρετική απόδοση και συνδεσιμότητα. Είμαι σίγουρος ότι η τεχνολογία προβολέων LED και οι διεπαφές ανθρώπου – μηχανής θα έχουν τελειοποιηθεί σε μερικά χρόνια. Σήμερα, οι οδηγοί χρησιμοποιούν μία οθόνη αφής για να επικοινωνούν, κάτι που σύντομα θα δώσει τη θέση του στο φωνητικό έλεγχο. Αυτό συμβάλει επίσης σημαντικά στην ασφάλεια αφού επιτρέπει στους οδηγούς να έχουν τα χέρια τους στο τιμόνι. Και η Opel σκοπεύει να είναι ηγέτης στο συγκεκριμένο τομέα με την επόμενη γενιά αυτοκινήτων μας. Στόχος μας είναι να δημιουργούμε οχήματα απλά στη χρήση. Η νέα κεντρική κονσόλα του Insignia είναι ένα βήμα προς αυτή την κατεύθυνση. Το σύστημα infotainment του ADAM είναι ήδη πολύ καλό. Η υψηλών ταχυτήτων σύνδεση κινητών επικοινωνιών μας (OnStar) είναι προάγγελος των μελλοντικών εξελίξεων. Η συνδεσιμότητα είναι πολύ σημαντικός τομέας για εμάς. Σε γενικές γραμμές, το εσωτερικό θα αποκτήσει μεγαλύτερη σημασία. Ναι μεν η εξωτερική σχεδίαση είναι αυτό που όλοι βλέπουν, αλλά το 99% του χρόνου βρίσκεσαι μέσα στο αυτοκίνητο.
Η Opel προσφέρει προστιθέμενη αξία μέσω της σχεδίασης συγκριτικά με τους ανταγωνιστές της;
Ναι. Η σχεδιαστική φιλοσοφία μας παίζει επίσης σημαντικό ρόλο στην απόφαση αγοράς. Η λογική και η καρδιά εμπλέκονται. Προσπαθούμε να συνδυάσουμε και τα δύο. Η ανάγλυφη σχεδίαση μιλά στην καρδιά, ‘διεγείρει’ το συναίσθημα. Από την άλλη, έχουμε τη Γερμανική μηχανολογία με αξίες όπως τεχνολογία, ακρίβεια, δομή και ποιότητα. Βλέποντας τα αυτοκίνητά μας, έχεις άμεσα μία συναισθηματική αντίδραση. Σκέφτεσαι, τι όμορφη σχεδίαση!» Με μια δεύτερη ματιά έχεις την αίσθηση ενός ισχυρού τεχνολογικού υπόβαθρου – αυτό είναι μοναδικό επιχείρημα πωλήσεων. Θέλουμε να είμαστε η συναισθηματική Γερμανική μάρκα.
Bio
Ο Mark Adams γεννήθηκε στο Λονδίνο το 1961. Σπούδασε μηχανολογία και σχεδίαση, πήρε πτυχίο ως Μηχανολόγος Μηχανικός με ειδικότητα στο τομέα του Αυτοκινήτου, ενώ το μεταπτυχιακό του (Master) στη Σχεδίαση Αυτοκινήτων ολοκληρώθηκε στο Royal College of Art στο Λονδίνο. Εργάστηκε σε διάφορες διευθυντικές θέσεις στο τομέα της σχεδίασης στη Ford πριν αναλάβει υπεύθυνος Εξωτερικής Σχεδίασης της GM Europe το 2002. Έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη σχεδίαση των Antara, Astra TwinTop, Corsa, ZafiraTourer και Astra GTC. Το 2007, διορίστηκε Αντιπρόεδρος Σχεδίασης της Opel/Vauxhall και συνεχίζει να αφήνει τη μοναδική σφραγίδα του στη σημερινή ‘ανάγλυφη’ εμφάνιση που έχει γίνει συνώνυμη της Opel.