Ο Βλαντιμίρ Πούτιν έβαλε ένα πολύ μεγάλο στοίχημα. Θέλησε, με τη διοργάνωση των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων στο Σότσι, να παρουσιάσει την εικόνα της «υπερδυναμης Ρωσίας», στην υφήλιο. Κόντρα στις σκληρές πολιτικές του -και τις δηλώσεις μίσους- έναντι των gay, σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων (Pussy Riot), στα θέματα της τρομοκρατίας από μουσουλμανικά στοιχεία, αλλά και στις στρατηγικές επιλογές του στην εξωτερική πολιτική (Συρία, Ουκρανία), ο Ρώσος Πρόεδρος θέλησε να αναδείξει την -αναμφίβολα πλούσια- πολιτιστική κουλτούρα της χώρας του, αλλά και την τεχνολογία αιχμής που διαθέτει, 

50 δισεκατομμύρια δολάρια. Ένα τεράστιο μπάτζετ για δεδομένα Χειμερινών Αγώνων, είχε εγκριθεί από τον Ρώσο Πρόεδρο για να ζήσει η… μαμά Ρωσία κάτι από την Τσαρική αίγλη. Για να συλλαβει κανείς το μέγεθος του ποσού, αρκεί να το συγκρίνει με το σαφώς μικρότερο μπάτζετ των πανάκριβων Ολυμπιακούς του Πεκίνο, Περιττό φαντάζει, να προσθέσουμε πως ποτέ στην ιστορία Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων δεν έχουν ξοδευθεί τα μισά. 

Αντίφαση; Φυσικά! Τα ρεπορτάζ από την… εγκαταλελειμένη πόλη του Σότσι φανέρωναν τις δυσκολίες του εγχειρήματος, μήνες πριν.

To Provocateur παρουσιάζει όσα συμβαίνουν στο Σότσι και απασχολούν την υφήλιο, από μια άλλη σκοπιά…

Η τελευτή έναρξης

34 χρόνια μετά τη διοργάνωση των 22ων Ολυμπιακών Αγώνων της Μόσχας, το 1980, στη Ρωσία δεσπόξει ξανά η εικόνα της Ολυμπιακής Φλόγας. Η τεχνολογία αιχμής συνάντησε την παράδοση του ρωσικού πολιτισμού, σε μια λαμπερή τελετή έναρξης στις 7 Φεβρουαρίου. Από το Κυριλλικό Αλφάβητο και την περιπλάνηση ενός κοριτσιού στη χώρα του ονείρου, με χορογραφίες από τους σημαντικότερους παγκοσμίως Ρώσους καλλιτέχνες, μέχρι τα ιπτάμενα νησιά και το τεχνητό χιόνι, τα συναισθήματα που ξύπνησαν ήταν έντονα και με εναλλαγές… Θαυμασμός και έκπληξη, ταξίδι πίσω στο χρόνο με φουτουριστικές «ανάσες». Ο Τολστόι με το Πόλεμος και Ειρήνη, οι παγοδρόμοι με τα νέον και κάπου ανάμεσα, η Ρωσική επανάσταση του 1917. 

Η κεντρική φιγούρα της τελετής έναρξης, το κοριτσάκι που ονομάστηκε Lyubov (Aγάπη), έρχεται σε σύγκρουση με τις εικόνες ακτιβιστών που συλλαμβάνονται από την αστυνομία εξαιτίας του νομοθετικού πλαισίου εναντίον της LGBT κοινότητας, αφήνοντας επιπλέον ανενόχλητες ομάδες ναζί που επιτίθενται βάναυσα σε άτομα με διαφορετική σεξουαλικότητα.

Λόγω της βίας που υφίστανται οι ομοφυλόφιλοι στη Ρωσία η Google αν και άλλαξε το λογότυπο της προς τιμήν των Ολυμπιακών όπως το συνηθίζει, αυτή τη φορά επέλεξε τα χρώματα του ουράνιου τόξου. Όταν δε ξεκίνησε η παρέλαση των αθλητών στην τελετή έναρξη πολλοί ήταν οι χρήστες του διαδικτύου παγκοσμίως που έσπευσαν να σχολιάσουν τα γάντια της ελληνικής αποστολής ως δήλωση στήριξης. Ωστόσο λίγο αργότερα έγινε σαφές ότι πρόκειται για παρεξήγηση, αφού τα γάντια είναι επίσημο ολυμπιακό προϊόν προς πώληση με περισσότερες από 80 σημαίες και περιλαμβάνουν το μαύρο όπως οι Ολυμπιακοί Κύκλοι.

 

Προβλήματα με το… καλημέρα

Παρά τις προθέσεις του Προέδρου της Ρωσίας, η φιλοξενία των Ολυμπιακών Αγώνων ξεκίνησε πολύ προβληματικά. Δημοσιογράφοι κατέκλυσαν το twitter με φωτογραφίες ημιτελών ξενοδοχείων, δωματίων στο όριο της επικινδυνότητας με βρώμικο ή καθόλου νερό, συνεχείς διακοπές ρεύματος, ελλιπή παροχή internet όμως ακόμα και ανελκυστήρες- παγίδες θανάτου. Τα κατασκευαστικά προβλήματα, όπως εξάλλου και το δυσθεώρητο κόστος των Αγώνων, αντικατοπτρίζουν το σύστημα διαφθοράς, υπερκοστολόγησης και διαπλεκόμενων συμφερόντων που κυριαρχεί στη Ρωσία, η οποία δέχτηκε επίσης ευρέως κριτική για τη μαζική θανάτωση αδέσποτων ζώων, κάτι στο οποίο όμως είναι συνένοχα πολλά κράτη που αναλαμβάνουν διεθνή events.

Ο Αλέξης Κωστάλας, που για άλλη μια φορά ήταν ο κεντρικός σχολιαστής της βραδιάς για την ελληνική τηλεόραση, με τη βαθειά γνώση του σε θέματα καλλιτεχνικού αθλητισμού και την εμπειρία του σε Ολυμπιακούς Αγώνες, αναφέρθηκε μιλώντας αποκλειστικά στο Provocateur, στις αντιφάσεις ανάμεσα στο πραγματικό μήνυμα των Ολυμπιακών Αγώνων και τις πρακτικές που εφαρμόζουν κράτη-διοργανωτές: «Οι Ολυμπιακές αξίες, όπως η Ολυμπιακή εκεχειρία, στην πραγματικότητα σπανίως τηρούνται, προφανώς όχι μόνο από τη Ρωσία. Εν προκειμένω η έντονη αντίφαση μεταξύ της Ρωσικής πραγματικότητας της βίας κατά των αντιφρονούντων, των μεταναστών, των ομοφυλοφίλων φέρνει απλά στο προσκήνιο τη μόνιμη σύγκρουση μεταξύ των μηνυμάτων της τέχνης, του πολιτισμού και του αθλητισμού και των πρακτικών που ακολουθούν πάρα πολλά κράτη».

Σχολιάζοντας την τελετή έναρξης ο κ. Κωστάλας τόνισε τη συνέχεια μεταξύ του Σότσι και των Αγώνων της Μόσχας. «Όπως και τότε, έτσι και τώρα, στο επίκεντρο ήταν το ανθρώπινο στοιχείο. Ο στόχος δεν ήταν η τελετή να εντυπωσιάσει, όσο να συγκινήσει το θεατή, να επαναπροσδιορίσει τη Ρωσία σαν ένα ονειρικό ταξίδι και να επαναφέρει την προσφορά της. Πολλοί θυμούνται ακόμα τη συγκίνηση που είχε προκαλέσει το δάκρυ του Μίσα, της αρκούδας μασκότ του 1980. Την ίδια συγκίνηση προσπάθησαν να προκαλέσουν οι διοργανωτές αξιοποιώντας στο έπακρο την τεχνολογία για να δώσουν ένα φαντασιακό στοιχείο», τόνισε. 

Και ο έμπειρος δημοσιογράφος συνέχισε κάνοντας τις συγκρίσεις, με τις αντίστοιχες τελετές έναρξης του Λονδίνου και της Αθήνας… «Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου ήταν ο πρώτος που επιχείρησε να κάνει αυτή τη σύνδεση μεταξύ τεχνολογίας και ανθρώπου, όπου ωστόσο η τεχνολογία υποκλίθηκε στην παιδική φιγούρα, δηλαδή στον άνθρωπο, στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας. Από την άποψη της ιστορικής αναδρομής και των εκφραστικών επιλογών που φάνηκαν στις δύο τελετές, οι Ολυμπιακοί της Αθήνας και του Σότσι είναι πολύ πιο κοντά από ότι του Λονδίνου».

Όταν κλήθηκε να απαντήσει για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι διαπιστευμένοι δημοσιογράφοι, θυμήθηκε πως «στους χειμερινούς του Albertville της Γαλλίας το 1992, οι δημοσιογράφοι έπρεπε να διανύουμε μια απόσταση 2 ωρών από και προς τα ξενοδοχεία καθημερινά. Επειδή η κούραση είναι μεγάλη και η δουλειά εξαιρετικά απαιτητική οι συνθήκες εργασίας για τους δημοσιογράφους πρέπει να είναι καλές, ωστόσο πάντα υπάρχουν προβλήματα. Εξαρτάται τι επιλέγεις να αναδείξεις, τα συν ή τα πλην», τονίζει. 

Δυστυχώς, η Ελλάδα μάλλον δεν μπορεί να ελπίζει σε κάποιο μετάλλιο γιατί αν και υπάρχει ταλέντο δεν υπάρχουν ούτε εγκαταστάσεις, ούτε και στήριξη από οποιονδήποτε φορέα. Όπως είπε ο ίδιος, «στην Ελλάδα δεν υπάρχει καν παγοδρόμιο ολυμπιακών διαστάσεων και άλλες βασικές αθλητικές υποδομές συνεπώς πώς θα μπορούσε να ανθίσει το ταλέντο των αθλητών».

Κλείνοντας, ο κ. Κωστάλας εξέφρασε την ευχή οι Ολυμπιακοί του Σότσι να ολοκληρωθούν με ασφάλεια αφού μόλις είχε γίνει γνωστή η είδηση της εξάρθρωσης γιάφκας με στόχο τρομοκρατικό χτύπημα κατά τη διάρκεια των Αγώνων και βέβαια υπενθύμισε την κριτική που είχε υποστεί η Ελλάδα προ 2004 για να δεχτεί τελικά μία συγγνώμη. 

 

Οι πέντε Ολυμπιακοί που έγιναν… τέσσερις!

Μία από τις μεγαλύτερες γκάφες σε τελετή έναρξης Ολυμπιακών Αγώνων συνέβη την Παρασκευή, στο Σότσι, όταν οι 5 τεράστιες νιφάδες χιονιού θα μετατραπόταν σε Ολυμπιακούς κύκλους, αλλά δυστυχώς το εύρημα δούλεψε μόνο στους 4.

Ο φωτογράφος David Goldman, του πρακτορείου AP, βρισκόταν στη σουίτα από την οποία ο Ρώσος πρόεδρος, Βλαντιμίρ Πούτιν, παρακολουθούσε το φαντασμαγορικό σόου.

Στις φωτογραφίες φαίνεται ξεκάθαρα πως στην εικόνα που μετέδιδε το ρωσικό κανάλι, Rossiya 1, είναι αναμμένοι και οι 5 Ολυμπιακοί Κύκλοι.

Κάτι που δεν συνέβη βέβαια στο στάδιο…

Τι πραγματικά συνέβη; Ο Κονσταντίν Ερνστ, ο σκηνοθέτης της βραδιάς, έδωσε άμεσα την εντολή στο control room να δώσουν στον «αέρα» τη μαγνητοσκοπημένη πρόβα τζενεράλε, όταν είδε στα μόνιτορ πως δεν ανάβει ο πέμπτος κύκλος.

«Είναι κοινό μυστικό. Σίγουρα είναι κακό, αλλά σε καμιά περίπτωση δεν μας γελοιοποιεί», τόνισε ο σκηνοθέτης στο Associated Press.

 

Είναι νεκρός ο τεχνικός, υπεύθυνος για να ανάψουν οι Ολυμπιακοί Κύκλοι;

Το βράδυ του Σαββάτου, η ιστοσελίδα  The Daily Currant μετέδωσε ρεπορτάζ που ήθελε νεκρό στο δωμάτιο του ξενοδοχείου του, τον επικεφαλής τεχνικό Μπόρις Αβντέγιεφ. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, ο Αβντέγιεφ είχε την ευθύνη για το -μη- σχηματισμό των Ολυμπιακών Κύκλων, Το βράδυ μετά την τελετή έναρξης, ένας δημοσιογράφος άκουσε θόρυβο από διπλανό δωμάτιο, πήγε να δει τι συμβαίνει και αντίκρυσε νεκρό τον Αβντέγιεφ, με εμφανή τα σημάδια από μώλωπες και πληγές που προκλήθηκαν από μαχαίρι. «Αλλά ποιος ξέρει τι τους προκάλεσε; Ίσως σκόνταψε και έπεσε σε ένα σετ μαχαιριών. Είναι τρομερό όταν συμβαίνουν ατυχήματα σαν και αυτό. Αλλά και πάλι, ίσως ο κ. Αβντέγιεφ έπρεπε να το σκεφτεί δύο φορές πριν κάνει μαντάρα τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Ατυχήματα τείνουν να συμβαίνουν σε άτομα που προδίδουν τη Ρωσία», δηλώνει επικεφαλής που ερευνά το ατύχημα στην ιστοσελίδα.

Αυτό το δημοσίευμα έμελλε να… παίξει πολύ στα social media, αφού πολύς κόσμος πίστεψε στην είδηση! Τι πραγματικά συνέβη; Απλά, η συγκεκριμένη ιστοσελίδα, είναι σατιρική. Και φυσικά τίποτε από όλα αυτά δεν συνέβη.