• ARCHIVE
  • 18 Φεβρουαρίου 2015

The Slap (Το Χαστούκι): Η λογοτεχνία έγινε τηλεόραση

"Το παγκόσμιο best seller του ελληνοαυστραλού Χρήστου Τσιόλκα έγινε και αμερικανική σειρά. Χθες έφτασε στον ALPHA". Γράφει η Αλεξάνδρα Τσόλκα.

  • ARCHIVE
  • 18 Φεβρουαρίου 2015

The Slap (Το Χαστούκι): Η λογοτεχνία έγινε τηλεόραση

"Το παγκόσμιο best seller του ελληνοαυστραλού Χρήστου Τσιόλκα έγινε και αμερικανική σειρά. Χθες έφτασε στον ALPHA". Γράφει η Αλεξάνδρα Τσόλκα.

Το βιβλίο με τίτλο «το Χαστούκι» θεωρήθηκε τολμηρό, διεισδυτικό, σα λεπίδι κοφτερό για τους μεσοαστούς, σαρκαστικά αντικομφορμιστικό, διαφορετικό στη μορφή, στη δομή, στη διήγηση, καινοτόμο και έκανε τον συγγραφέα του Christos Tsiolkas απ' τους πολυδιαβασμένους συγγραφείς όλου του κόσμου. Το βιβλίο έγινε τηλεοπτική σειρά σύντομη και ευτύχισε καλλιτεχνικής αναγνώρισης αλλά και μεγάλης τηλεθέασης στην Αυστραλία (εδώ προβλήθηκε στη συνδρομητική τηλεόραση του ΟΤΕ TV).

Με μεγάλη πιστότητα αποδόθηκε το βιβλίο στην αυστραλιανή σειρά την οποία παρακολούθησε από κοντά στην υλοποίηση της ο συγγραφέας και που πολλοί από τους φυσικούς της χώρους είναι εκείνοι των σπιτιών της οικογενείας του. Εκεί αποτυπωνόταν η πολυπολιτισμική Μελβούρνη, η προηγμένη μητρόπολη μεγάλης ευημερίας και τα περιθώρια που δημιουργεί. Η επιτυχία τόσο του βιβλίου αλλά και η αίσθηση που έκανε η αυστραλιανή σειρά, έκανε και το μεγάλο δίκτυο NBC να ετοιμάζει την αμερικανική, πιο Χολιγουντιανή εκδοχή του. Συζητήθηκε πολύ, τόσο η σειρά, όσο, βέβαια και το βιβλίο, γιατί ανάγκασε ένα μεγάλο κομμάτι της μεσαίας αστικής τάξης να αναγνωρίσει τον εαυτό της κοιτάζοντας όλα όσα απόφευγε σαν σε καθρέφτη, περιγέλασε βολέματα και υποκρισία, ενώ το θέμα του ρατσισμού που είναι πάντα κεντρικό στο έργο του συγγραφέα είναι και εδώ έντονο, όπως ο σεξισμός, η απληστία των δυτικών κοινωνιών και ο αμοραλισμός, ο ρόλος της οικογένειας. Το βιβλίο εδώ κυκλοφόρησε απ τις εκδόσεις «Ωκεανίδα» και ενθουσίασε τους αναγνώστες του, ενώ τη σειρά προσφέρει στο ελληνικό κοινό ο ALPHA κάθε Τρίτη, στις 22.30.

Κάθε επεισόδιο παρακολουθεί την ίδια ιστορία μέσα από τις διαφορετικές οπτικές, των 8 ηρώων. Μια οικογενειακή γιορτή με το ελληνικό στοιχείο της δεύτερης γενιάς μεταναστών που βάζει φίλους και συγγενείς αντιμέτωπους τόσο μεταξύ τους, όσο και με τους εαυτούς τους. Μες στη γιορτή ένα μικρό, εκνευριστικό, επιθετικό και κακομαθημένο αγόρι θα φάει ένα χαστούκι από καλεσμένο. Το πάρτι σχολάει απότομα. Όλοι δεν είναι αυτό που φαίνονται τόσο έντεχνα καλλιεργημένα και έχουν μεταξύ τους έχθρες, μυστικά, επιθυμίες, αντιζηλίες, καταπιεσμένες ανάγκες. Ο νευρικός ξάδελφος πρέπει να τιμωρηθεί! Η μήπως, συμβαίνουν και αυτά; Το πολιτικώς ορθόν μιας κοινωνίας πολυπολιτισμικής υπαγορεύει την μήνυση. Η πρώτη γένια μεταναστών που παρακολουθεί, αδυνατεί να καταλάβει την ορθότητα.


 

Η ιστορία ξεκινά στην συγκεκριμένη τηλεοπτική της εκδοχή στο Μανχάταν… Ο Έκτορας, γιος Ελλήνων που δούλεψαν σκληρά σε ξένο τόπο, είναι αυτός με τον οποίο ξεκινάει η διήγηση. Έχει δυο παιδιά, είναι βολεμένος, μόλις έγινε 40 ετών, σκέφτεται όλα όσα δεν έκανε και φαντασιώνεται την έφηβη -κι απαγορευμένη- βοηθό της γυναίκας του. Η Αϊσα, η γυναίκα του Έκτορα, είναι κόρη Ινδών μεταναστών, κτηνίατρος, με δικό της ιατρείο, δυναμική, μοντέρνα, εξίσου βολεμένη. Είναι ευκατάστατοι, άνετοι, προχωρημένοι. Εκεί, οι γονείς του Έκτορα, ο Μανόλης και η Κούλα, δουλεμένοι σκληρά μετανάστες, που στάθηκαν στα πόδια τους σε ξένο τόπο. Εκεί ο νευρικός εξάδελφος του, ο Χάρι με την οικογένειά του. Είναι αυτός που θα κόψει το χαστούκι και που δείχνει καλό αφεντικό, τίμιος οικογενειάρχης, καλός στην ευρύτερη οικογένεια. Στην συνέχεια οι ρωγμές του, όπως και όλων των ηρώων θα είναι αδυσώπητες στην μεγέθυνση της ασχήμιας του χαρακτήρα του. Η μια κολλητή της Αΐσα, η Ανούκ, σεναριογράφος επιτυχημένη στην τηλεόραση, που είναι σε έντονο σεξουαλικό δεσμό, με τον καμιά εικοσαριά χρόνια μικρότερο της ηθοποιό Ράις, αλλά που δεν δείχνει διατεθειμένη να δώσει τόσα όσα της προσφέρονται σε καμία σχέση.

 

 

Η άλλη φίλη είναι η Ρόζι, αδιάφορη για καριέρες και ανέσεις, αγκιστρωμένη στον απόλυτο ρόλο της μητέρας, να έχει αφοσιωθεί στον γιο της Χιούγκο, το κακομαθημένο, απαιτητικό, εκνευριστικό τετράχρονο, το οποίο ακόμα το θηλάζει και που καταστρέφει συνεχώς το σπίτι από δίσκους, βιβλία, φυτά και λουλούδια μέχρι τα παιχνίδια των άλλων παιδιών. Η μάνα είναι μονίμως εκνευρισμένη με τον μονίμως μεθυσμένο, περιθωριακό, χωρίς στόχο σύζυγό της Γκάρι. Στο ίδιο πάρτι βρίσκονται και δύο έφηβοι, η Κόνι βοηθός της Αΐσα στο κτηνιατρείο που και η ίδια προσπαθεί να σαγηνεύσει τον άνδρα της εργοδότριας της και ο φίλος της, ο Ρίτσι, που μόλις έχει αναγνωρίσει στον ίδιο του τον εαυτό πως είναι ομοφυλόφιλος. Με αυτόν τον τελευταίο θα κλείσει και η διήγηση των 8 πρόσωπων στο βιβλίο.

Όλοι είναι κάτι άλλο από αυτό που φαίνονται. Οι σχέσεις, σεξουαλικές, οικογενειακές, συζυγικές, φιλικές, εργασιακές είναι όλες θεμελιωμένες σε ψέματα και ποθημένα, ενώ κυνικά διατρανώνεται η θέση μέσα από την παρατήρηση και το βίωμα πως οι σύγχρονοι Αυστραλοί–Αμερικανοί στην εν λόγω σειρά -ανεξάρτητα από την εθνική καταγωγή τους κάποτε- είναι αλλοτριωμένοι, ακολουθούν ένα στερεότυπο συμπεριφοράς και χάνονται σιγά-σιγά στην απληστία τους και στον κομφορμισμό τους. Η ιδιοτέλεια, η κάλυψη προσωπικών αδιεξόδων και κενών, η ανικανότητα, η αποτυχία, καλύπτονται πίσω από μεγάλες έννοιες σαρκοφαγικής αφοσίωσης στη μητρότητα, αδηφάγας περιέργειας και αδιάφορης για θύματα σεξουαλικότητας στην εφηβεία, εξιδανίκευσης και αιωνίων τραυμάτων στην παιδική ηλικία, ψεύδους, αλληλεξάρτησης, συνήθειας στη συζυγική ζωή, κρυμμένης απατεωνίστικης απιστίας. Οι κοινωνικές δομές μπαίνουν σε ένα μικροσκόπιο που αποκαλύπτει αποσύνθεση και εκτεταμένη μόλυνση. Αλλά υπάρχει και ελπίδα ή έστω η ψευδαίσθηση της… Αλλιώς πώς;

 

 

Σπουδαία η ιδέα του ALPHA για την προβολή της ιδιαίτερης σειράς που έχει πολλά να πει και που αφορά ως ύφος και θεματολογία σε ένα άλλο από αυτό το εκπαιδευμένο α λα ελληνικά τηλεοπτικό κοινό. Η κατά NBC αμερικανική εκδοχή βέβαια, έχει και την λάμψη, το λούστρο των εμπορικών δημιουργών που ορίζουν τα αισθητικά πρότυπα στον πλανήτη. Φαίνεται πως οι ενδυματολόγοι, οι σκηνογράφοι, οι φωτιστές, οι μεικ απ άρτιστς, οι κομμωτές, έχουν δουλέψει στο Χόλυγουντ και γνωρίζουν να ωραιοποιούν ακόμα και αυτό που είναι αποκρουστικό στο βιβλίο και… στη ζωή!

Πλήθος οι καλοί και καλοδουλεμένοι ηθοποιοί και άκρως εντυπωσιακή η αγνώριστη παρουσία της Ούμα Θερμαν, η όποια δεν αναγνωρίζεται από τις αισθητικές επεμβάσεις στο πρόσωπο της και πρέπει να διαβάσεις στους τίτλους πως ήταν αυτή! Το πρώτο επικήδειο τέλειωσε αφήνοντας την αίσθηση πως θέλεις κι άλλο αμέσως. Όπως ακριβώς και το βιβλίο σε υπέβαλλε στο να διαβάζεις κι άλλη και μετά κι άλλη, μέχρι το τέλος του, σελίδα… 

Συμπέρασμα; Προφανώς δεν στοχεύουν κάποιοι εκεί, στον ALPHA, στην υψηλή τηλεθέαση με αυτή την επιλογή, αλλά στην καλή, πολύ καλή τηλεόραση. Κάποιοι επιθυμούν στο κανάλι της Κάντζας να σώσουν τις τηλεοπτικές τους ψυχές…

  • ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ ΜΑΣ ΣΤΟ ΦΟΥ.ΜΠΟΥ
Διάβασε ακόμα