Γεράσιμος Αγούδημος: Ο πλοιοκτήτης, το πούρο, το σώβρακο και το Λουγκάνο!

"Οι σκυλοπνίχτες του, η κατάρρευση, η μετακόμιση στο Λουγκάνο και η χτεσινή δίκη στον Πειραιά." Γράφει ο Διονύσης Θανάσουλας.

Γεράσιμος Αγούδημος: Ο πλοιοκτήτης, το πούρο, το σώβρακο και το Λουγκάνο!

"Οι σκυλοπνίχτες του, η κατάρρευση, η μετακόμιση στο Λουγκάνο και η χτεσινή δίκη στον Πειραιά." Γράφει ο Διονύσης Θανάσουλας.

Σκηνή πρώτη: Αρχές δεκαετίας του ’90. Ντάλα μεσημέρι ενός «καυτού» Ιούλη και στο επιβατηγό «Ροδάνθη» του καπετάν Μάκη Αγούδημου, δεκάδες Φιλιππινέζοι δουλεύουν ώστε το πλοίο να είναι έτοιμο για το ταξίδι του σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα. Ο εφοπλιστής κάνει την εμφάνισή του με ένα τεράστιο πούρο στο στόμα, φορώντας πόλο μπλουζάκι και λευκό καλοσιδερωμένο παντελόνι. Όταν κοιτάζοντας το ρολόι του αντιλαμβάνεται ότι η αναχώρηση του πλοίου θα καθυστερήσει, βάζει τις φωνές στους άτυχους Φιλιππινέζους εργάτες. «Τι είναι αυτά ρε; Γιατί αργείτε; Δουλειά ρε, δουλειά. Work ρε πούστη! Work!».

Σκηνή δεύτερη: Τέλη Σεπτεμβρίου του 2009. Η εντυπωσιακή έπαυλη του καπετάν Μάκη στο Λαγονήσι, αυτή που γνώρισε δόξες και μεγαλεία όταν παντρεύτηκε η κόρη του Μιλένα, μοιάζει πλέον κι αυτή έρημη, όπως έμεινε ο κύριος Αγούδημος και η «σάπια» -κατά πολλούς-αυτοκρατορία του. Τα οχτώ καράβια του κατασχέθηκαν για χρέη. Η επόμενη μέρα για τον Κεφαλλονίτη που έμπαινε κάποτε τσαμπουκαλεμένος σε γραφεία υπουργών δηλώνοντας οργισμένος «πλοιοκτήτης» δεν είναι απλά δύσκολη, είναι η χειρότερη της ζωής του…    

Σκηνή τρίτη: Πέντε χρόνια μετά τη φυγή του στην χώρα των αγελάδων και των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων -την Ελβετία- όσοι περίμεναν να δουν χτες το καπετάν Γεράσιμο Αγούδημο να δίνει το παρών στην εκδίκαση της έφεσής του κατά της πρωτόδικης απόφασης στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά, σύμφωνα με την οποία καταδικάστηκε σε έξι χρόνια φυλακή  με αναστολή για χρέη στο ΝΑΤ, έφυγαν όπως ήρθαν. Ο περίφημος «πλοιοκτήτης» επιβατηγών που έγραψαν ιστορία στο Αιγαίο, προτίμησε την ασφάλεια της πολυτελούς κατοικίας του στο μαγευτικό Λουγκάνο.     

 

Στο καναβάτσο

Κάποιοι στον Πειραιά δεν έχουν ξεχάσει την στιγμή που απεγνωσμένοι υπάλληλοι του καπετάν Γεράσιμου σκαρφάλωναν στα φουγάρα των καραβιών του και απειλούσαν να αυτοκτονήσουν, ενώ ο καπετάν Γεράσιμος προσπαθούσε απεγνωσμένα να μαζέψει τα κομμάτια του και να την κάνει για τας Ελβετίας.

Προσπάθησε πριν από πέντε χρόνια να ξεφορτωθεί τα παλιά καράβια και να βρει καινούρια -το «καινούρια» τρόπος του λέγειν- προκειμένου να εξακολουθήσει να υπάρχει το όνομά του στην ελληνική ακτοπλοϊα.

Εκείνη την αλήστου μνήμης χρονιά -μιλάμε για το 2009- βρέθηκε για πρώτη φορά ίσως στη ζωή του, στο καναβάτσο του δικού του επιχειρηματικού ρινγκ. Ο καπετάν Μάκης χρώσταγε σε όλους και εδώ και μήνες δεν είχε πληρώσει τίποτα, την ίδια στιγμή που ο κανακάρης του χάλαγε σχεδόν κάθε βράδυ κάποιες χιλιάδες ευρώ στα μπουζούκια για να γοητεύσει την τότε αγαπημένη του Νάνσυ Αλεξιάδη. 

Τα νέα της κατάσχεσης μόνο σαν «κεραυνός εν αιθρία» δεν έπεσαν στο λιμάνι, αφού ο στόλος του Αγούδημου είχε αρχίσει να «δένει» εδώ και καιρό. 

Όταν έδωσε μια από τις τελευταίες του συνεντεύξεις μιλώντας για την ακτοπλοϊα και τα δικά του προβλήματα, η εικόνα που αντίκρυσε ο δημοσιογράφος που του πήρε τη συνέντευξη ήταν η συνηθισμένη: Σορτς, πούρο, ένα γραφείο γεμάτο εφημερίδες, ανοιχτό ραδιόφωνο και κινητά τηλέφωνα να χτυπάνε συνέχεια. Δεν απαντούσε σε όλα, απλά κοίταζε τον αριθμό και τα άφηνε να χτυπάνε, όταν όμως απάντησε σε μια από τις κλήσεις το πρόσωπο του συσπάστηκε.

Μόλις είχε πληροφορηθεί ότι άρχισε να στενεύει ο κλοιός γύρω του, γι’ αυτό και παρακάλεσε τον δημοσιογράφο να τελειώνουν όσο πιο γρήγορα γίνεται.
 

 

Τα τελευταία δρομολόγια και η επόμενη μέρα

Το καλοκαίρι του 2009, μόνο τρία από τα πλοία του έκαναν δρομολόγια και αυτό συνέβη αφού ο Αγούδημος έπαιρνε αλλεπάλληλες άδειες από το Ν.Α.Τ. στο οποίο χρωστάει μεγάλα ποσά. Εκτός από αυτό είχε να αντιμετωπίσει και τους εργαζόμενους, που έχοντας μείνει απλήρωτοι για μήνες είχαν προχωρήσει σε επίσχεση εργασίας.

Μετά από δραματικές συζητήσεις μεταξύ του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, των εργαζομένων και της G.A. Ferries, έγινε ολόκληρος διακανονισμός με το κράτος για να πάρουν μέρος των οφειλομένων οι ναυτικοί, που υποστηρίζουν ότι τους οφείλονται 1.000.000 ευρώ τα οποία θα διεκδικήσουν δικαστικά.

Σε επικοινωνία που είχε μαζί του τις ημέρες της κρίσης ναυτιλιακός συντάκτης που τον γνωρίζει χρόνια, ο Γεράσιμος Αγούδημος εμφανίστηκε ψύχραιμος. Παρά την κατάσχεση, έκανε σχέδια για το πώς θα μπορέσει να επανέλθει, αφήνοντας πίσω του τα οχτώ πλοία που οδεύουν για πώληση και το πιθανότερο για παλιοσίδερα, αμέσως μετά, έχοντας μείνει αξέχαστα τα τελευταία χρόνια στο επιβατικό κοινό. 

 

Η σκηνή που έγραψε ιστορία!

Ο κεφαλλονίτης εφοπλιστής με το τριαντάφυλλο στο πέτο και το «all time classic» πούρο, φρόντισε με κάποια περιστατικά να μείνει αξέχαστος σε υπουργούς και γραμματείς.

Για πολλούς ειδήμονες του ναυτιλιακού ρεπορτάζ, η σκηνή με πρωταγωνιστές τον καπετάν Μάκη, τον τότε υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Σταύρο Σουμάκη και τον γενικό γραμματέα του Υπουργείου, Θανάση Τσουρουπλή, είναι απλά... όλα τα λεφτά. Σε μια αίθουσα όπου υπήρχαν πολλοί δημοσιογράφοι, ο Αγούδημος δεν άφηνε άνθρωπο να μιλήσει, φλομώνοντας ταυτόχρονα τους πάντες με τον καπνό που έβγαινε από το θηριώδες πούρο του. Όταν κάποια στιγμή ο Τσουρουπλής δεν άντεξε άλλο αυτή τη συμπεριφορά, του είπε: «Μα καλά κύριε Αγούδημε, πως την έχετε δει. Τι είστε;». Ο καπετάν Μάκης, τραβώντας μία ρουφηξιά από το πούρο του, έσκυψε προς τον γενικό και του είπε με βαριά φωνή αφήνοντας τον καπνό να κατευθυνθεί προς τη μούρη του εμβρόντητου γενικού: «Πλοιοκτήτης!» 

Άλλη κόντρα του που έχει γράψει ιστορία είναι αυτή που είχε με τον μακαρίτη Παντελή Σφηνιά όταν είχε καλέσει τους δημοσιογράφους σε συνέντευξη τύπου όπου καυτηρίασε την επέλαση του επιχειρηματία-ακτοπλόου που αγόραζε τις ακτοπλοϊκές εταιρείες για να δημιουργήσει έναν μεγάλο Όμιλο. Η ατάκα του «Ζούγκλα έχουμε γίνει» έγινε πρωτοσέλιδο σε μεγάλης κυκλοφορίας εφημερίδες προκαλώντας την αντίδραση του Σφηνιά που δεν το άφησε να περάσει.

Σε συνέντευξη που έδωσε σε κυριακάτικη εφημερίδα «πυροβόλησε» τον καπετάν Μάκη λέγοντας: «Εμείς είμαστε σούπερ μάρκετ και όχι μπακάλικο». Η κόντρα των δύο θα εξομαλυνθεί όταν ο Αγούδημος πούλησε το μεγάλο πακέτο της εταιρείας του στον Παντελή Σφηνιά με τον οποίο αποκατάστησε τη σχέση του.



 

Το σώβρακο του παππού και οι λιμενικοί

Το 1989 ο κεφαλλονίτης εφοπλιστής είχε αγοράσει τα κτίριο του Καραγιώργη στο κέντρο του λιμανιού, όπου και έστησε το στρατηγείο του. Εκεί δεχόταν συνεργάτες, φίλους και δημοσιογράφους που πάθαιναν σοκ από την έκταση του γραφείου του, που άγγιζε τα 200 τ.μ. Όπως έλεγε ένας συντάκτης «από τότε δεν έχω ξαναδεί πιο μεγάλο γραφείο», όπως δεν είχε ξαναδεί και τέτοιο πλοιοκτήτη. 

Ο Αγούδημος τον υποδέχθηκε καθιστός με σακάκι, άσπρο πουκάμισο και το συνηθισμένο ποτήρι με ουίσκι πάνω στο γραφείο του, αλλά όταν σηκώθηκε για να τον χαιρετήσει, ο δημοσιογράφος διαπίστωσε έκπληκτος ότι δεν φορούσε παντελόνι αλλά μια λευκή σκελέα,  σαν αυτές που φόραγαν οι παππούδες μας.

Είχε τέτοιο κόλλημα με τα πλοία του που δεν άφηνε κανένα να κάνει κουμάντο, ενώ τα παρακολουθούσε όλα από κοντά και όταν δεν συνέβαινε αυτό μίλαγε συνεχώς από τον ασύρματο με τους καπετάνιους του. Επέβλεπε κάθε μέρα την φόρτωση, όρθιος δίπλα στον καταπέλτη του πλοίου, φορώντας ένα από τα θρυλικά φουλάρια του και φυσικά με το απαραίτητο πούρο. Μια καλοκαιρινή μέρα τον άκουσαν να φωνάζει ότι «Κουμάντο στα πλοία μου κάνω εγώ και κανένας από τους άσπρους», εννοώντας τους αξιωματικούς του Λιμενικού.

 
Από ναύτης πλοιοκτήτης

Στην ερώτηση αν ένας ναύτης μπορεί να γίνει κάποτε πλοιοκτήτης, η απάντηση ακούει στο όνομα "Γεράσιμος Αγούδημος". Ο καπετάν Μάκης, άρχισε την καριέρα του ως ναύτης σε πλοία που έκαναν ταξίδια στη Μεσόγειο για να φθάσει να γίνει καπετάνιος και αργότερα πλοιοκτήτης.

Μπορεί να έγινε γνωστός λόγω της ακτοπλοϊας, η εφοπλιστική του πορεία όμως άρχισε με φορτηγά πλοία το 1967 και ο μύθος τον θέλει να έχει πουλήσει και να έχει αγοράσει μέχρι σήμερα περισσότερα από διακόσια πενήντα πλοία.

Στο πρώτο πλοίο που αγόρασε ταξίδεψε ως πλοίαρχος και από τότε είχε ως διακριτικό στα φουγάρα του το G.A., ενώ δίπλα του στο ξεκίνημα είχε τη σύζυγό του Ροδάνθη Κωσταρά, την οποία γνώρισε σε ένα ταξίδι του στην Αίγυπτο.

Το ξεκίνημα της κυριαρχίας του συνέπεσε με την άνοδο του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία και ήταν αδελφικός φίλος με τον τότε υπουργό Ναυτιλίας  Γιώργο Κατσιφάρα. Το 1986 που ιδρύει την G.A.Ferries είναι η χρονιά -επί υπουργίας του αείμνηστου Ευάγγελου Γιαννόπουλου- που παίρνει δύο άδειες σκοπιμότητας και με αυτές μπαίνει στην ακτοπλοΐα δρομολογώντας δύο πλοία. Με αποφάσεις του υπουργείου Οικονομίας, τα δύο πλοία που αγόρασε εντάχθηκαν στον αναπτυξιακό νόμο 1262/82 και επιδοτήθηκαν. Στα πλοία του έδωσε τα ονόματα των δύο κοριτσιών που είχε αποκτήσει από τον γάμο του, της Μιλένας και της Νταλιάνας.

Το 1988 αγοράζει άλλα δύο πλοία, αφού εξασφάλισε  δύο ακόμη άδειες σκοπιμότητας. Στο ένα δίνει το όνομα της συζύγου του, Ροδάνθης και στο άλλο της άλλης του κόρης, της Δήμητρας.

Ήταν στενός φίλος του τότε πρωθυπουργού Ανδρέα Παπανδρέου και για χάρη του έκλεισε αποκλειστικά το «Δημητρούλα», προκειμένου να μεταφέρει τον Ανδρέα και τη σύζυγό του Μιμή στην Τήνο, μαζί με όλη την τότε κουστωδία.  

 

 

Η δεξίωση που άφησε εποχή κα ο άτακτος γιος

Όταν ο καπετάν Γεράσιμος Αγούδημος έμαθε ότι η κόρη του Μιλένα, ήταν ερωτευμένη με έναν ταλαντούχο κομμωτή, τον Πέτρο Κεμπισλόγλου, δεν πέταξε από τη χαρά του λένε αυτοί που τον ξέρουν καλά. Με τον καιρό όμως άρχισε να τον συμπαθεί αφού είχε ήδη κάνει ένα καλό όνομα στις κυρίες των νοτίων προαστίων που συνωστίζονταν στο μαγαζί του. Ο γάμος του ζευγαριού έγινε στις 28 Αυγούστου του 2005 στην κατοικία της οικογένειας στο Λαγονήσι με προσκεκλημένους πάνω από χίλια άτομα, που παρακάθισαν σε μια δεξίωση που άφησε εποχή.

Οι αστακοί, η σαμπάνια, τα στολισμένα με λευκά κεριά τραπέζια και τα άπειρα λευκά τριαντάφυλλα μέσα στην πισίνα που σχημάτιζαν την ευχή «Να ζήσετε» προκάλεσαν ποικίλα σχόλια, ενώ την βραδιά «έντυσε» τραγουδιστικά ο Γιώργος Γιαννιάς, φίλος του ζευγαριού. Υπήρχαν άλλες δύο ορχήστρες για να διασκεδάσουν τους καλεσμένους, η μια μάλιστα σε κουβανέζικους ρυθμούς. Χώρισαν τελικά λίγους μήνες πριν ο καπετάν Μάκης δεχτεί το μεγάλο χτύπημα της κατάσχεσης.

Την στιγμή πάντως που ο πατέρας  προσπαθεί να σώσει ότι μπορεί, ο 22χρονος γιος του, Νίκος, έγινε γνωστός για τα νυχτοπερπατήματα και τις ερωτικές του σχέσεις με εκρηκτικές καλλονές της εγχώριας σόου μπιζ.  Θεωρείται από πολλούς πιστό αντίγραφο του πατέρα του, ειδικά σε ότι έχει να κάνει με τη διασκέδαση.Σπούδασε ναυτιλιακά σε ιδιωτικό κολέγιο των Αθηνών, ενώ παράλληλα απασχολούνταν στην εταιρία. Θεωρείται ακόμη ένας από τους γοητευτικούς εργένηδες της νέας γενιάς και το πιο προβεβλημένο πρόσωπο της οικογένειας στα ΜΜΕ, μετά φυσικά τον πατέρα του.

Με τον καπετάν Μάκη, λένε πρόσωπα του περιβάλλοντος τους, μοιάζουν σε πολλά πράγματα. Είναι και οι δυο παρορμητικοί και ενθουσιώδεις. Δύσκολα θα κρύψουν αυτό που αισθάνονται και ακόμα πιο δύσκολα δεν θα το μοιραστούν. Οι σχέσεις τους χαρακτηρίζονται άριστες αν και δεν έχουν λείψει οι προστριβές, όπως άλλωστε συμβαίνει και στις περισσότερες οικογένειες.

Ο Νίκος Αγούδημος έγινε γνωστός μέσω των ΜΜΕ κυρίως λόγω των εντυπωσιακών αιθέριων υπάρξεων που τον συνοδεύουν σε κάθε του έξοδο, αλλά και για τις «κακές παρέες του», που λίγο έλειψαν να του δημιουργήσουν σοβαρό πρόβλημα στις σχέσεις με τον πατέρα του.

Οδηγεί ένα Audi Q7, λατρεύει τα ταξίδια και επισκέπτεται συχνά το Λονδίνο και το Μιλάνο. Έκανε «κολλητή» παρέα με τον αδικοχαμένο Νίκο Γιγουρτάκη, γιο του επιχειρηματία νυχτερινών κέντρων, Τάκη, καθώς και με τους επιχειρηματίες, Σέρρο Μύρτα και Αλέξανδρο Αγγλούπα, γνωστές φυσιογνωμίες της αθηναϊκής νύχτας.

Γυναικείες κατακτήσεις; Πολλές! Πληροφορίες ήθελαν μέχρι και τη βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, Εύα Καϊλή να έχει υποκύψει στη γοητεία του ενώ η τελευταία του κατάκτηση ήταν η τραγουδίστρια, Νάνσυ Αλεξιάδη. Τελευταίως, είναι και αυτός εξαφανισμένος, κάνοντας απλά κάποιες ελάχιστες νυχτερινές εμφανίσεις.

Σε επικοινωνία πάντως που είχαν μαζί του δημοσιογράφοι λίγες ημέρες μετά την φυγή του μπαμπά Αγούδημου στο Λουγκάνο, επέμενε ότι ο τελευταίος ήταν στην Ελλάδα και ότι δεν υπάρχει σπίτι στην Ελβετία.

Όλα αυτά, βέβαια, μέχρι να διαψευστεί μεγαλοπρεπώς...

  • ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ ΜΑΣ ΣΤΟ ΦΟΥ.ΜΠΟΥ
Διάβασε ακόμα