Κι ενώ εμείς αναρωτιόμαστε πόσοι ακριβώς τυμβωρύχοι έχουν ως τώρα σκυλεύσει τον τάφο της Αμφίπολης (και πώς ακριβώς βρέθηκε το κεφάλι της Σφίγγας 12 μέτρα μακριά από το σώμα της…), οι Τούρκοι κατάφεραν να γίνουν το νούμερο δύο παγκοσμίως στις εξαγωγές τηλεοπτικών προϊόντων. Μάλιστα το νούμερο δύο, πίσω μόνο από την παντοκράτορα Αμερική και πάνω από την παραδοσιακά πανίσχυρη Βρετανία, την κουλτουριάρα Γαλλία, τη ναζιάρα Ιταλία και την αλέγρα Ισπανία. Κι θέλετε να μάθετε και ακριβή αριθμό, βρείτε πρώτα μια καρέκλα, καθίστε και πάρτε μια βαθιά αναπνοή. Τουλάχιστον 200.000.000 εκατομμύρια δολάρια θα αποκομίσουν φέτος οι Τούρκοι παραγωγοί της TV από εξαγωγές σήριαλ σε περισσότερες από 80 χώρες ανά την υφήλιο!

Αμάν κουζούμ, αμάν γιαβρούμ, αμάν τζάνεμ, όπως και να το δει κανείς πρόκειται περί εντυπωσιακού σκορ. Και θέλετε και το καλύτερο απ’ όλα; Ενώ εμείς ακόμη προσκυνάμε το μύθο του Τσολιά και του Σάτυρου (άντε και λίγο “This is Sparta” μετά από την ταινία…), οι Τούρκοι το εκσυγχρονίσανε το μαγαζί και πάνε για μεγάλα ψάρια. Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο επικεφαλής της Τουρκικής Ενωσης Εξαγωγέων, Μεμέτ Μπουγιούκεκσι, τα γειτονάκια μας υπολογίζουν ότι ως το 2023 οι “πολιτιστικές εξαγωγές τους” θα φθάσουν τα 2.000.000.000 δολάρια. Δύο δισεκατομμύρια είναι αυτά σε περίπτωση που κάνουν πουλάκια τα μάτια σας και όπου “πολιτισμός” βάλτε ό,τι κατέβει στο νου σας. Από σαπούνια τηλεοπτικά ως κουλτούρα της αρχαιότητας. Κουλτούρα ελληνική δηλαδή, που την εμπορεύονται τα τουρκάκια ως Ιωνική μιας και δεν τους συμφέρει να διαφημίζουν τους απέναντι.

Όλα αυτά βέβαια δεν ήρθαν τυχαία. Ο πολιορκητικός κριός της όλης ιστορίας δεν ήταν άλλος από τα σήριαλ τα τούρκικα που τα δοξάσαμε και στα μέρη μας την τελευταία τριετία. Κόπασε βεβαίως το κύμα εδώ και κάτι μήνες, αλλά η δουλειά έγινε με τον καλύτερο τρόπο. Και φυσικά τον σημαντικότερο ρόλο τον έπαιξε ο “Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής“, όχι μόνο εδώ αλλά σε όλες τις αγορές του κόσμου. Για να καταλάβετε, έφερε πίσω στο ταμείο τουλάχιστον 17.000.000 δολλάρια, ενώ το είδαν 200.000.000 άνθρωποι σε 43 χώρες. Το κυριότερο; Όλοι αυτοί εξοικειώθηκαν με την τουρκική γλώσσα, καθώς βασική απαίτηση του πωλητή ήταν η σειρά να προβάλλεται με υπότιτλους και όχι μεταγλωτισμένη. Και τώρα όταν θ’ ακούει ο άλλος τούρκικα σε κάποιο από τα “πολιτιστικά προϊόντα” που θα ρίχνουν στο παζάρι οι γείτονες, δεν θα σκέφτεται την αηδία του “Εξπρές του Μεσονυκτίου” θα σκέφτεται τη χλίδα του “Σουλεϊμάν”. Και θα ψωνίζει χαρούμενος…

Υ.Γ.: Τα τούρκικα σαπούνια έφεραν συνάλλαγμα 100.000.000 δολαρίων το 2012, 150.000.000 δολαρίων πέρυσι και φέτος, όπως εγραψα και πιο πάνω, πάνε για τη διακοσάρα. Εξ αυτών ζουν 45 εταιρείες παραγωγής και 15.000 εργαζόμενοι. Τσοκ γκιουζέλ, που θα έλεγε και η γιαγιά μου η Πανορμίτισσα.