Όλη η Ελλάδα, ένα υδατοδρόμιο!

Τα οφέλη, τα εμπόδια και ο ανταγωνισμός. Από τη Ντία Μούλου.

Όλη η Ελλάδα, ένα υδατοδρόμιο!

Τα οφέλη, τα εμπόδια και ο ανταγωνισμός. Από τη Ντία Μούλου.

Κυκλοφόρησε το τεύχος Οκτωβρίου του NEWPOSTER

Κατεβάστε ΕΔΩ δωρεάν το NEWPOSTER 

Για την άνοιξη του επόμενου έτους έχουν προγραμματιστεί οι πρώτες πτήσεις των υδροπλάνων στην Ελλάδα, τα οποία αναμένεται να αλλάξουν τις αγορές της αεροπλοΐας και της ακτοπλοΐας. 

Η λειτουργία των υδατοδρομίων στη χώρα μας έχει μπει στην τελική ευθεία, με τους ενδιαφερόμενους επιβάτες να μπορούν από  τώρα να κάνουν κρατήσεις θέσεων, με σκοπό να επιβιβαστούν στα υδροπλάνα τον Μάιο. 

Τα χρονοδιαγράμματα για την έναρξη των πτήσεων βγήκαν εκτός προγραμματισμού, καθώς υπήρξαν σημαντικές καθυστερήσεις, γραφειοκρατικά εμπόδια και δυσκολίες στη χρηματοδότηση των σχετικών επενδύσεων. Υπενθυμίζεται ότι το 2004 η εταιρεία που σήμερα ονομάζεται Ελληνικά Υδατοδρόμια είχε επιχειρήσει να καθιερώσει τις πτήσεις με υδροπλάνα, ωστόσο η ολοκλήρωση και η εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου δεν τους επέτρεψαν να ενταχθούν στην τουριστική πραγματικότητα νωρίτερα.

Έτσι, οι πρώτες τακτικές πτήσεις αναμένεται να αρχίσουν την άνοιξη του ερχόμενου έτους, οπότε και θα έχει ολοκληρωθεί το δίκτυο των περίπου 30 υδατοδρομίων, στα οποία έχει ξεκινήσει η διαδικασία αδειοδότησης.

Στόχος των δύο εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά είναι έως το 2015 να λειτουργούν πάνω από 150 υδατοδρόμια, με δεκάδες να βρίσκονται ήδη σε τροχιά υλοποίησης, είτε μέσω ιδιωτικής επένδυσης είτε μέσω δημόσια. Πιο συγκεκριμένα, η κατασκευή των υδατοδρομίων έχει αρχίσει ήδη σε Σποράδες και Βόλο, καθώς και σε πολλά νησιά του Ιονίου, με τη Σάμο, την Πάρο, την Πάτμο, την Καλαμάτα και το Μεσολόγγι να μπαίνουν στο παιχνίδι, και την Τήνο να είναι το πρώτο κυκλαδίτικο νησί που θα αποκτήσει υδατοδρόμιο. 

Ιδiαίτερα σημαντική είναι η δημιουργία κεντρικού υδατοδρομίου στην Αθήνα (μεταξύ ΣΕΦ και Αγίου Κοσμά), καθώς θα «ξεκλειδώσει» τις επενδύσεις και θα επιτρέψει την έναρξη τακτικών δρομολογίων προς τα νησιά του Αιγαίου. Το μητροπολιτικό υδατοδρόμιο της Αθήνας θα χρησιμοποιείται από όλες τις εταιρείες, θα είναι εύκολα προσβάσιμο με ΙΧ ή με τα μέσα μαζικής μεταφοράς και θα αλλάξει τα δεδομένα των θαλάσσιων και εναέριων υπηρεσιών.

Οι δύο εταιρείες και ο ανταγωνισμός

Αν και στην Ελλάδα η αγορά των υδροπλάνων βρίσκεται ακόμη υπό ανάπτυξη, ο ανταγωνισμός μεταξύ των δύο εταιρειών, που διεκδικούν την κατασκευή και λειτουργία των υδατοδρομίων έχει κάνει ήδη την εμφάνισή του. 

Πρόκειται για την Υδροπλάνα Ελλάδας ΑΕ (Hellenic Seaplanes S.A.) και την Ελληνικά Υδατοδρόμια, θυγατρική της K2 Smart Jets. Οι δύο αυτές εταιρείες έχουν διαφορετική πολιτική, με την πρώτη να στηρίζει την κατασκευή υδατοδρομίων μέσω ιδιωτικής επένδυσης και τη δεύτερη μέσω δημόσιας. 

Ωστόσο, και οι δύο εταιρείες έχουν ως κύριο στόχο την καθιέρωση του υδροπλάνου ως εναλλακτικό μέσο μεταφοράς, ενώ στοχεύουν και στη σύνδεση της Ελλάδας με γειτονικές χώρες, όπως η Ιταλία και η Τουρκία.

Όσον αφορά στο κόστος των πτήσεων, αυτό θα κυμαίνεται ανάμεσα στους ναύλους των πλοίων και των αεροπλάνων και θα καθορίζεται ανάλογα με τον προορισμό. 

Τα οφέλη των υδροπλάνων και οι αντιδράσεις

Εκτός από οικονομικά, τα οφέλη ανάπτυξης του δικτύου υδατοδρομίων θα είναι και κοινωνικά, μιας και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων της νησιωτικής Ελλάδας, και ιδιαίτερα όσων ζουν σε απομακρυσμένες περιοχές.

Έτσι, με τα υδροπλάνα, οι τοπικές οικονομίες των νησιών θα αναζωογονηθούν, η κοινωνική συνοχή θα καλυτερεύσει και ο τουρισμός θα εκτοξευθεί. Οι μόνιμοι κάτοικοι των μικρών νησιών θα μπορούν πλέον άνετα να ταξιδεύουν προς τα μεγάλα αστικά και περιφερειακά κέντρα, όπου λειτουργούν νοσοκομεία και κρατικές υπηρεσίες. 

Επιπλέον, βάσει του νόμου, στα αδειοδοτημένα υδατοδρόμια θα επιτρέπεται η πραγματοποίηση τακτικών και έκτακτων πτήσεων Δημοσίων Mεταφορών Yδροπλάνων για μεταφορά επιβατών, φορτίων, ταχυδρομείου καθώς και μια σειρά ειδικών πτήσεων (Nοσοκομειακών, Έρευνας-Διάσωσης, Πυρόσβεσης, Γενικής αεροπορίας, Aεροπορικών εργασιών κ.λπ.).

Οι πτήσεις θα μπορούν να πραγματοποιούνται και προς άλλα αδειοδοτημένα υδατοδρόμια και προς χερσαία αεροδρόμια, με τη χρήση αμφίβιων υδροπλάνων. Ακόμη, θα επιτρέπονται οι έκτακτες πτήσεις (charter) προς υδάτινα πεδία, για τα οποία δεν χρειάζεται αδειοδότηση. 

Ωστόσο, από το ζήτημα των υδροπλάνων εγείρονται εμπόδια και αντιδράσεις. Η προσθαλάσσωση και η αποθαλάσσωση υδροπλάνων σε ύδατα με συχνές διελεύσεις πλοίων τακτικών γραμμών αλλά και τουριστικών σκαφών δεν είναι απλή υπόθεση, καθώς προσθέτει απαιτητικό εποπτικό έργο σε λιμενικό, ακτοφυλακή και κάθε αρμόδιο φορέα. 

Παράλληλα, αντιδρούν τοπικοί φορείς και μαρίνες σκαφών αναψυχής που δεν θέλουν να προσθέσουν την όχληση του θορύβου από τα υδροπλάνα στους πελάτες τους, αλλά και επαγγελματίες καπετάνιοι.

Όπως και να έχει, οσονούπω τα υδροπλάνα θα αποτελούν πραγματικότητα και θα δώσουν άλλη πνοή στον τουρισμό της χώρας.

  • ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ ΜΑΣ ΣΤΟ ΦΟΥ.ΜΠΟΥ
Διάβασε ακόμα