Η ζωή στην Ελλάδα στα χρόνια του μνημονίου

Τα πολυτελή ακριβά μαγαζιά έβαλαν λουκέτο, αλλά οι οικονομικές έξυπνες ιδέες απογειώνονται. Εστιατόρια και μπαρ, οι επιχειρήσεις που ευημερούν στην Αθήνα της κρίσης.

Η ζωή στην Ελλάδα στα χρόνια του μνημονίου

Τα πολυτελή ακριβά μαγαζιά έβαλαν λουκέτο, αλλά οι οικονομικές έξυπνες ιδέες απογειώνονται. Εστιατόρια και μπαρ, οι επιχειρήσεις που ευημερούν στην Αθήνα της κρίσης.

Έρχεται σύντομα το τεύχος Μαΐου του NEWPOSTER. 
Κατεβάστε το NEWPOSTER ΕΔΩ

«Ζούμε σε συνθήκες πολέμου εν καιρώ ειρήνης». Η φράση αυτή τα τελευταία χρόνια έχει ακουστεί αμέτρητες φορές από τα χείλη γνωστών οικονομολόγων, όταν καλούνται να περιγράψουν την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας εν μέσω της οικονομικής κρίσης.  
Της κρίσης που μετέτρεψε τη διαβίωση των πολιτών σε αγώνα επιβίωσης. Πέντε χρόνια στάθηκαν αρκετά για να χαθούν οι κόποι μιας ζωής. Σπίτια χωρίς τα βασικά αγαθά, ανεργία και πείνα συνθέτουν μια εικόνα που κανείς δεν είχε φανταστεί ότι θα αντικρύσει. Ο λογαριασμός που πλήρωσε η Ελλάδα από τα τέλη του 2009 που ξέσπασε η οικονομική κρίση μέχρι και σήμερα είναι πολύ βαρύς. Οι πολίτες έχουν χάσει σχεδόν 12 δισ. ευρώ από περικοπές μισθών και φόρους που καλούνται να πληρώσουν ενώ πάνω από 1,5 εκατ. άνθρωποι είναι άνεργοι.

Η ζωή των Ελλήνων έχει αλλάξει ριζικά πια. Τα στοιχεία που συλλέξαμε για τις ανάγκες του ρεπορτάζ, παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και αποτυπώνουν το πώς η κρίση έχει επηρεάσει τη ζωή όλων μας. Παρόλα αυτά, τα σημάδια ανάπτυξης που δειλά δειλά αρχίζει να εμφανίζει η οικονομία, δημιουργούν την ελπίδα ότι θα έρθουν και καλύτερες μέρες.


Αγορές προϊόντων µόνο για το στοµάχι µας!

Οι αγορές περιορίζονται μόνο στα απαραίτητα και σε ότι γεμίζει το στομάχι. Με αυτή τη φράση ο Γιώργος Λεχουρίτης πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών (ΙΝΚΑ) περιέγραψε στο Newposter την κατάσταση που επικρατεί στις καταναλωτικές συνήθειες των πολιτών από την αρχή της κρίσης μέχρι και σήμερα.

 

Η μείωση των εισοδημάτων έχει φέρει σημαντικές αλλαγές στα χαρακτηριστικά της καταναλωτικής συμπεριφοράς των πολιτών οι οποίοι αναζητούν τις προσφορές και τα φθηνά προϊόντα ακόμα και όταν πρόκειται για την διατροφή τους.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΙΝΚΑ οι αγορές των καταναλωτών σε όλη τη γκάμα της διατροφής έχουν μειωθεί τα τελευταία χρόνια κατά 23-25%. Μεγάλη αύξηση εμφανίζουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ενώ τα brand names έχουν υποχωρήσει σημαντικά.
«Πριν από την κρίση τα brand names δηλαδή τα επώνυμα προίόντα κατείχαν ένα ποσοστό της τάξης του 85% σήμερα όμως παρατηρούμε μια πτώση της τάξης του 20%». Όσον αφορά στις αγορές ένδυσης –υπόδησης αυτές αποτελούν παρελθόν. «Ο κόσμος πια στρέφεται σε προϊόντα που γεμίζουν το στομάχι», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Λεχουρίτης.

Ο Έλληνας συνεχίζει να τρώει κρέας ωστόσο έχει βγάλει από το μενού διατροφής του το ψάρι. Την ίδια ώρα παρατηρείται σημαντική αύξηση στην κατανάλωση οσπρίων ενώ εντύπωση προκαλεί η μεγάλη πτώση κατά 50% που καταγράφεται στις πωλήσεις άρτου. Η μείωση των εισοδημάτων έχει επιφέρει αλλαγές και στη συμπεριφορά των καταναλωτών σε ότι αφορά τα σκουπίδια.
Ενώ η Ελλάδα ήταν στις πρώτες θέσεις στην κατάταξη σε ό,τι αφορά τα σκουπίδια σε τρόφιμα, πλέον οι ποσότητες των τροφίμων ή του μαγειρεμένου φαγητού που πετιούνται έχουν μειωθεί σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό.

«Αυτό δείχνει ότι ο Έλληνας καταναλωτής πλέον δεν αγοράζει όπως στο παρελθόν, ανεξέλεγκτα. Αντιθέτως προτιμά συγκεκριμένα πράγματα  ώστε να μην έχει απώλειες επειδή τα τρόφιμα λήγουν ή σαπίζουν. Ακόμα και τα μαγειρεμένα φαγητά τα οποία μπορεί να περισσέψουν οι νοικοκυρές τα μεταβάλλουν σε ένα διαφορετικό πιάτο για την επόμενη μέρα» λέει ο κ. Λεχουρίτης.
Αλλαγή συμπεριφοράς καταγράφεται και στον τομέα των μετακινήσεων. Τα μέσα μαζικής μεταφοράς κερδίζουν έδαφος στις προτιμήσεις των πολιτών, ενώ το ΙΧ μπαίνει στο γκαράζ λόγω της αδυναμίας συντήρησής του.

Όσον αφορά στη θέρμανση, οι πολίτες επιλέγουν εναλλακτικούς τρόπους για να ζεσταθούν αντί του ακριβού πετρελαίου. 
«Σημειώνεται μεγάλη μείωση στο πετρέλαιο θέρμανσης, όχι μόνο εφέτος που είναι πιο ήπιος ο χειμώνας. Από τις αρχές της κρίσης μέχρι και σήμερα καταγράφεται μια πτώση της τάξης του 80% στην κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης» κατέληξε ο κ. Λεχουρίτης.


Τρία χρόνια στην αναµονή για την εύρεση εργασίας

Αυξανόμενη ανεργία, ανασφάλιστη εργασία και μισθοί «πείνας» είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της αγοράς εργασίας από την αρχή της κρίσης. Στην προσπάθειά τους οι πολίτες να βγάλουν τα προς το ζην αναγκάζονται είτε να δεχθούν μία νέα δουλειά χωρίς ασφαλιστική κάλυψη είτε να παραμείνουν στην υπάρχουσα εργασία τους ακόμη και αν πληρώνονται μία φορά το χρόνο!

Από το 2009 μέχρι και σήμερα έχουν χάσει την δουλειά τους περισσότεροι από 1 εκατ. άνθρωποι με τις γυναίκες και τους νέους να αποτελούν τα μεγάλα θύματα της κρίσης.
Κατά το γ΄τρίμηνο του 2009 - στην αρχή της κρίσης- ο αριθμός των ανέργων ανέρχονταν στις 465.123 άτομα ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2013 ο αριθμός αυτός εκτινάχθηκε στα 1.345.387 άτομα!

Οι άνεργοι ανέρχονται στα 1.382.000 άτομα το Νοέμβριο δηλώνει στο Newposter ο καθηγητής οικονομικών και διευθυντής στο Ινστιτούτο Εργασίας της ΓΣΕΕ-Α∆Ε∆Υ Σάββας Ρομπόλης και προσθέτει ότι από αυτούς επιδοτούνται μόλις οι 172.000.
Μάλιστα σύμφωνα με τον καθηγητή ενώ η ανεργία πλήττει ως επί το πλείστον γυναίκες και νέους, από το καλοκαίρι του 2012 παρατηρείται αύξηση του ποσοστού των μεγαλύτερης ηλικίας ανέργων από 35-55 ετών.

Ιδιαίτερα υψηλό είναι και το ποσοστό των ανθρώπων που ανήκουν στους μακροχρόνια ανέργους. Από τους 1,382 εκατ. ανέργους το 71% είναι οι μακροχρόνια άνεργοι αναφέρει ο κ. Ρομπόλης ο οποίος προσθέτει ότι από την αρχή της κρίσης μέχρι και σήμερα έχει αυξηθεί δραματικά ο χρόνος αναμονής για την εύρεση εργασίας στα 3 χρόνια! Όσον αφορά στις συνθήκες εργασίας, η ανασφάλιστη εργασία έχει αυξηθεί σύμφωνα με τον ίδιο, κατά 25-30% ενώ περισσότεροι από 800.000 άνθρωποι εργάζονται με καθυστερήσεις στις πληρωμές τους από 1-12 μήνες. Οι μισθοί έχουν υποχωρήσει κατά 35% από τα 750 ευρώ ακαθάριστα στα 586 ακαθάριστα ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις που εργοδότες πληρώνουν τους εργαζομένους τους με λιγότερα και από το βασικό.


Στα αζήτητα χιλιάδες ακίνητα

Κάποτε όλοι «ζούσαν» για ένα έχουν ένα κεραμίδι πάνω από το κεφάλι τους. Σήμερα, όμως το να έχεις ένα σπίτι στην κατοχή σου αποτελεί είδος… πολυτελείας. Οι πολλαπλοί φόροι που καλούνται να πληρώσουν οι πολίτες σε συνδυασμό με το πάγωμα των δανείων, έχουν οδηγήσει στο κόκκινο την αγορά ακινήτων. Η ζήτηση βαίνει συνεχώς μειούμενη ενώ σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της ΤτΕ οι λίγοι που αναζητούν πια κατοικία αφήνουν στην άκρη τα μεγάλα διαμερίσματα και τις ακριβές περιοχές και στρέφονται σε παλαιότερα ακίνητα, μικρότερου εμβαδού και χαμηλότερης αξίας, σε μεσαίου κόστους περιοχές. 

Όπως δηλώνει στο Newposter, ο κ. Στράτος Παραδιάς πρόεδρος της ΠΟΜΙ∆Α και της ∆ιεθνούς Ένωσης Ιδιοκτητών (UIPI), «από το τέλος του 2009 μέχρι σήμερα υιοθετήθηκε σειρά αλλεπάλληλων δημοσιονομικών και άλλων μέτρων κατά των ιδιοκτητών ακινήτων που οδηγεί στην εξόντωσή τους αλλά και στην κατάρρευση της αγοράς». Σύμφωνα με τον κ. Παραδιά, «οι πολίτες μέσα σε μία χρονιά κλήθηκαν να πληρώσουν πέντε συνολικά φόρους (ΦΑΠ 2011, 2012 και 2013, ΕΕΤΑ 2012 και 2013). 

Από το 2014  ισχύει ένας διπλός φόρος περιουσίας με τον παραπλανητικό τίτλο «ενιαίος», με δημευτικούς φορολογικούς συντελεστές, βασισμένος πάνω σε αντικειμενικές αξίες άσχετες με τη σημερινή ζοφερή πραγματικότητα, ο οποίος είναι αδύνατον να πληρωθεί, και μάλιστα κάθε χρόνο…». 

 

  • ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ ΜΑΣ ΣΤΟ ΦΟΥ.ΜΠΟΥ
Διάβασε ακόμα