Της Σοφίας Μανδηλαρά

Οι φανατικοί των μέσων κοινωνικής δικτύωσης γκρινιάζουν, οι περιστασιακοί χρήστες ξεβολεύονται, οι επιχειρήσεις και τα τμήματα marketing αγχώνονται. Κάθε φορά που το Facebook ή το Twitter κάνουν κάποια σημαντική αλλαγή στις ρυθμίσεις ή την εμφάνιση τους, συνήθως με στόχο την αύξηση των κερδών μέσω των διαφημίσεων, παίρνουν φωτιά τα πληκτρολόγια. 

Προετοιμαστείτε λοιπόν γιατί τα δύο κυρίαρχα social media έχουν ανακοινώσει επισήμως αλλαγές, τόσο ουσίας, όσο και περιτυλίγματος. Αρχικά το Facebook έχει βάλει στόχο να κόψει επιτέλους το spam από το newsfeed των χρηστών. Ας πούμε εκεί που διαβάζατε το status του κολλητού σας για χθες βράδυ και βλέπατε τις φωτογραφίες της Μαρίας από το γραφείο, ξαφνικά πεταγόταν η σελίδα «το κέρατο δεν είναι μαγκιά, είναι αυτοταπείνωση!!!!». Ναι, αυτό είναι spam και οι μηχανικοί του Facebook δουλεύουν ακούραστα ώστε να το αντιμετωπίσουν και να μη χρειάζεται να αντιμετωπίσετε τις τύψεις σας.

Η καταπολέμηση του spam θα γίνει με τρεις τρόπους και αν έχετε επιχείρηση που δραστηριοποιείτε στο Facebook, πρέπει να είστε προσεκτικοί: το μέσο δε θα επιτρέπει πλέον, ή καλύτερα θα φιλτράρει και θα υποβαθμίζει, αναρτήσεις που ενθαρρύνουν τους χρήστες να πατήσουν ως προϋπόθεση Like. Παραδείγματος χάρη, «ψηφίστε για την πιο όμορφη φωτογραφία για να κερδίσετε έναν εκτυπωτή». Όχι πια. Το Facebook ανακοίνωσε ότι με βάση έρευνες μεταξύ των χρηστών αυτό το περιεχόμενο συνήθως είναι αδιάφορο ή μη ποιοτικό και θα υποβαθμίζεται από τον αλγόριθμο του. 

Επόμενος τρόπος ξεκαθαρίσματος είναι η πρωτοτυπία του περιεχομένου. Όταν δηλαδή μια φωτογραφία ή ένα video «έχει κάνει το γύρο του διαδικτύου» όπως γράφεται πάντα, οι πιθανότητες να εμφανιστεί στις ενημερώσεις σας θα μειώνονται. Γιατί το Facebook ανακάλυψε πως συγκεκριμένες σελίδες ή χρήστες εκμεταλλεύονται τη δημοφιλία ξένου περιεχομένου χωρίς ποτέ να αναρτούν κάτι πρωτότυπο. Όποιες σελίδες λοιπόν δεν δημιουργούν περιεχόμενο, θα τις τρώει το μαύρο σκοτάδι.

Τρίτο και καλύτερο φιλτράρισμα, τα links που όλοι μας κάποια στιγμή πατήσαμε. Πρόσφατο παράδειγμα «δείτε τη Μαρία Σολωμού να…» που όσες φορές και αν έκανες κλικ η Μαρία Σολωμού άφαντη. Αυτό ήταν ένα spammy link που από εδώ και πέρα το Facebook εξετάζοντας πόσο σχετικό είναι αυτό που υπόσχεται ο σύνδεσμος (Μαρία Σολωμού) με αυτό που προσφέρει (μισό σώμα με θολωμένο πρόσωπο) θα επιτρέπει ή όχι να εμφανίζεται στο newsfeed. 

Επιπλέον, όμως, στο πιο δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης αλλάζει και η εμφάνιση των διαφημίσεων. Οι διαφημίσεις στην δεξιά πλευρά θα μεγαλώσουν και θα έχουν περίπου το μέγεθος ενός κανονικού post. Αποδείχθηκε ότι έτσι ένας χρήσης έχει περίπου τρεις φορές περισσότερη αλληλεπίδραση με το διαφημιζόμενο περιεχόμενο. Ωστόσο, λόγω της αύξησης του μεγέθους, λιγότερες θέσεις θα είναι διαθέσιμες οπότε πιθανόν να ανέβει το διαφημιστικό κόστος.

Από την άλλη στο Twitter, ακόμα και στην Ελλάδα, έχουν ήδη αρχίσει να φαίνονται οι αλλαγές. Οι χρήστες διαμαρτύρονται ότι πλέον ελάχιστες είναι οι διαφορές στην εμφάνιση του με το Facebook, κάτι αρκετά ακριβές. Όλα ξεκίνησαν όταν το Twitter αποφάσισε να καταργήσει την αυστηρά χρονολογική σειρά εμφάνισης των tweets ενώνοντας συζητήσεις που γίνονται στη χρονογραμμή με ένα γαλάζιο νήμα. Έτσι οι χρήστες, μπορούν να παρακολουθήσουν ομαδοποιημένα tweets που αποτελούν συνέχεια μιας διαδικτυακής κουβέντας.

Τώρα όμως το κοινωνικό δίκτυο αλλάζει σημαντικά και το πώς εμφανίζονται τα profiles των χρηστών μεγαλώνοντας τις φωτογραφίες, τονίζοντας τα tweets που γίνονται πιο συχνά retweet και favorite, και προχωρώντας σε ένα στήσιμο με τρεις περισσότερο ισοσκελισμένες στήλες. Ακόμα, ο χρήστης μπορεί να καρφιτσώσει ένα αγαπημένο tweet του στην κορυφή του profile και να φιλτράρει τα tweets, τις απαντήσεις σε άλλους λογαριασμούς αλλά και τις φωτογραφίες/ videos που έχει ανεβάσει.

Πολύ σύντομα οι χρήστες θα μπορούν να λαμβάνουν ειδοποιήσεις με αναδυόμενο παράθυρο τη στιγμή που κάποιος τους ακολουθεί ή επισημαίνει κάποιο tweet τους ως αγαπημένο, τους μιλάει, τους στέλνει προσωπικό μήνυμα. Ευτυχώς πάντως, αυτή η επιλογή μπορεί να αλλάξει από τις ρυθμίσεις κάθε λογαριασμού αφού είναι πιθανό ένα αναδυόμενο παράθυρο να εμφανίζεται ασταμάτητα αν ας πούμε ξεκινήσεις μια συζήτηση ή γράψεις κάτι πολύ πετυχημένο.

Κλείνοντας, η πραγματική επανάσταση είναι ότι σύντομα το Twitter σκοπεύει να επιτρέψει να γράφεις απευθείας tweets προς άλλους χρήστες χωρίς το γνωστό παπάκι. Τώρα, για να μιλήσεις δημόσια σε κάποιον ή για να τον συμπεριλάβεις σε ένα tweet, πρέπει για παράδειγμα να γράψεις @iprovocateur. Στον μέλλον θα μπορείς να χρησιμοποιήσεις ένα κουμπί που κόβει το @ χωρίς να αλλάζει τη λειτουργία του mention. Κλείνοντας, αφού αναλύσαμε όλες τις αλλαγές, μην ξεχάσετε να βρείτε το Provocateur στο Facebook και το Twitter για να περνάτε ακόμα καλύτερα την ώρα σας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που διαρκώς εξελίσσονται.